Reclame heeft vaak groter onbewust dan bewust effect
21 november 2001 -
Niet de (geholpen) uitgelokte herinnering van een product of merk telt, maar wat de consument te binnen schiet tijdens het winkelen. Hieruit volgt dat reclamemakers er goed aan doen voortdurend in te spelen op de intuitie en het instinct van consumenten omtrent associaties, kwaliteit en imago van een merk.
Kreten als `Nieuw!` en `Verbeterd!` werken zeker, maar de effecten beperken zich tot de korte termijn. Hoewel de meeste consumenten het niet zullen toegeven, dringt reclame door tot hun onderbewustzijn en bepaalt mede hun koopgedrag. Dat meldt Profnews.
Consumenten zijn zich van veel reclame-uitingen niet bewust. De hersenen hebben zoveel informatie te verwerken dat veel uitgefilterd wordt. Mensen zijn voortdurend bezig met dit filteringsproces. Zaken die niet doordringen tot het bewustzijn worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. Zo bouwen consumenten onbewust informatie over producten en merken op die van pas komt bij de aankoopbeslissing. Bij deze benadering van reclame zijn de reguliere effectiviteit-sonderzoeken nutteloos, aldus Profnews.
Reclame is verbonden met ' clamare ' en ' re' herhaaldelijk roepen en aandacht oproepen om voor de beloftevolle boodschap meer krediet (credere) te verwerven. Maar de opiniedynamica van een potentiële consument staat aan zoveel prikkels bloot dat dit keuzeproces zelden kan gereconstrueerd worden. Keuze-vrij-heid en de ' capacity to aspire '' zouden we veel beter moeten kunnen peilen . Maar hoe kiezen we uiteindelijk een opleiding, een partner een huis een auto of een pak ?