zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reclame heeft vaak groter onbewust dan bewust effect

21 november 2001 - Niet de (geholpen) uitgelokte herinnering van een product of merk telt, maar wat de consument te binnen schiet tijdens het winkelen. Hieruit volgt dat reclamemakers er goed aan doen voortdurend in te spelen op de intuitie en het instinct van consumenten omtrent associaties, kwaliteit en imago van een merk.

Kreten als `Nieuw!` en `Verbeterd!` werken zeker, maar de effecten beperken zich tot de korte termijn. Hoewel de meeste consumenten het niet zullen toegeven, dringt reclame door tot hun onderbewustzijn en bepaalt mede hun koopgedrag. Dat meldt Profnews.



Consumenten zijn zich van veel reclame-uitingen niet bewust. De hersenen hebben zoveel informatie te verwerken dat veel uitgefilterd wordt. Mensen zijn voortdurend bezig met dit filteringsproces. Zaken die niet doordringen tot het bewustzijn worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. Zo bouwen consumenten onbewust informatie over producten en merken op die van pas komt bij de aankoopbeslissing. Bij deze benadering van reclame zijn de reguliere effectiviteit-sonderzoeken nutteloos, aldus Profnews.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Mauritz  |   | 
29-02-2016
 | 
18:03 uur
Reclame is verbonden met ' clamare ' en ' re' herhaaldelijk roepen en aandacht oproepen om voor de beloftevolle boodschap meer krediet (credere) te verwerven. Maar de opiniedynamica van een potentiële consument staat aan zoveel prikkels bloot dat dit keuzeproces zelden kan gereconstrueerd worden. Keuze-vrij-heid en de ' capacity to aspire '' zouden we veel beter moeten kunnen peilen . Maar hoe kiezen we uiteindelijk een opleiding, een partner een huis een auto of een pak ?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10