21 februari 2005 -
De netto online bestedingen, het geld dat wordt besteed aan reclamecampagnes op internet, stegen in 2004 tot 66,2 miljoen euro. Dat is tweederde meer dan in 2003. Dit blijkt uit cijfers van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).
Banners
Het adverteren via banners en skyscapers is iets gedaald ten opzichte van 2003. Toen bepaalde deze advertentievorm nog 52 procent van de omzet. In 2004 was dat nog 48 procent. Opvallend is verder dat er veel meer wordt gedaan aan zogeheten contentintegratie en sponsoring. Dit aandeel verdubbelde in een jaar tijd tot 34 procent. Popups, full screen ads en andere bijzondere advertentievormen waren goed voor 10 procent van de bestedingen.
1500 websites Het IAB verwacht in 2005 een verdere stijging van de online reclamebestedingen. De cijfers van het IAB zijn afkomstig van ongeveer 1500 websites van de grootste internetbedrijven waaronder MSN, Lycos, Adlink (o.a. Managersonline.nl), IP, Netdirect, Adformatie, IDG Communications, Wegener Multimedia en BBC Media en de Reclame Bank. De cijfers van zoekmachine Google ontbreken.