Amerikaanse mediaconcerns op overnamepad op internet
20 februari 2005 -
Amerikaanse krantenuitgevers betalen honderden miljoenen dollars voor websites om een sterkere positie te veroveren op de snelgroeiende online advertentiemarkt. The New York Times kondigde vrijdag de overname aan van About.com. Vorige maand kocht Dow Jones, Marketwatch.com.
Meer overnames
The New York Times dat zo'n 430 miljoen dollar betaalde voor About, was ook in de race voor Marketwatch maar viste achter het net. Marketwatch ging voor zo'n 500 miljoen dollar naar Dow Jones. The Washington Post kocht onlangs het online magazine Slate van Microsoft. Een overnamebedrag is niet bekend gemaakt. Analisten verwachten in de komende tijd meer overnames. Als overnameprooien worden TheStreet (financieel nieuws) genoemd, CNET (technologie nieuws) en iVillage (website voor vrouwen).
Groeimarkt De advertentie-inkomsten uit internet bedragen nog maar een fractie van de inkomsten uit print en televisie. In de printadvertenties zit echter weinig groei, terwijl inkomsten uit het online segment flink omhoog gaan. Een groeiend aantal lezers haalt informatie van het web. De Newspaper Association of America verwacht voor dit jaar 4,1 procent groei in print en 25 procent voor online, vorig jaar was dat respektievelijk 3,8 en 25 procent.
Bron:Zibb.nl