zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

A-merken verliezen fors terrein op huismerken

17 februari 2005 - De grote A-merken hebben vorig jaar ernstig geleden onder de prijzenslag in de supermarkten. In deze winkels liep de omzet van de honderd grootste merken, waaronder Campina, Douwe Egberts, Coca Cola, Lay's en Knorr, met 6 procent terug.

Behalve de prijzenslag leidde ook de koele zomer tot een tegenvallende omzet, vooral bij dranken en ijs. In 2003 was er juist nog sprake van een stijging van 2 procent. Dat blijkt uit onderzoek van IRI Nederland, dat donderdag is gepresenteerd.



Huismerken
De inbreng van de honderd belangrijkste merken, ook wel A-merken genoemd, in de totale supermarktomzet daalde van 27,5 procent tot 25,8 procent. Huismerken namen voor een belangrijk deel de posities van A-merken over. Onder de zogeheten droge kruidenierswaren (droge soepen, pasta's, kruiden) liep het aandeel van de huismerken met circa 5 procent op.

Senseo
Campina is in 2004 het grootste A-merk gebleven, met een jaaromzet van 280 miljoen euro. Als gevolg van de prijzenoorlog liep de omzet wel terug met 29 miljoen euro. Douwe Egberts behield zijn tweede plaats. De koffiemaker wist de teruggang in inkomsten te beperken door het succes van de Senseo, het koffiezetapparaat dat met Philips is ontwikkeld. Op de plaatsen drie en vier staan Marlboro en Friesche Vlag.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10