zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om interne samenwerking te verbeteren

17 februari 2005 - Multinationals zouden zich meer moeten toeleggen op samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen. Alleen zó is in het tijdperk van toenemende schaalvergroting nog concurrentievoordeel te behalen. Dat concludeert Morten T. Hansen Nitin Nohria uit zijn onderzoek onder CEO's van 107 grote bedrijven over samenwerking in multinationals, schrijft MIT Sloan Management Review (najaar 2004).

Best practices


De voordelen van bedrijfsbrede samenwerking zijn evident: kostenbesparing door het uitwisselen van best practices, betere besluitvorming door waardevolle adviezen van deskundige collega's, uitwisseling van expertise en producten zorgt voor meer inkomsten, innovatie door 'kruisbestuiving' en meer mogelijkheden voor gezamenlijke activiteiten.

Obstakels
Dat er desondanks zo weinig wordt samengewerkt in multinationals komt omdat iedereen is gewend zijn eigen problemen op te lossen. Beloningssystemen zijn niet ingericht op samenwerking en alles wat niet binnen de eigen afdeling is bedacht, wordt argwanend bekeken. Als medewerkers wél geneigd zijn om de expertise van andere units te raadplegen, is het zeker in multinationals vaak erg ingewikkeld om de juiste informatie te vinden.

Onwil
Een derde belemmering voor samenwerking is onwil bij degene die om hulp of informatie wordt gevraagd; iedereen houdt zijn eigen deskundigheid angstvallig voor zichzelf. En als laatste obstakel is er dan nog de feitelijke onmogelijkheid om kennis met elkaar te delen, bijvoorbeeld doordat de informatie te ingewikkeld of specifiek is, of de werkwijze van de bedrijfsonderdelen te veel van elkaar verschillen.

Inspanning
Om de genoemde barrières te doorbreken, is vooral de nodige inspanning van het management vereist, en wel op drie fronten:

1. Leiderschap, waarden en normen
Leiders die uitstralen dat samenwerking essentieel is kunnen de weerstand bij medewerkers drastisch beperken, zeker als ze aansprekende doelen weten te stellen.

2.HRM-procedures
Wervings- en promotiecriteria spelen ook een belangrijke rol bij het verminderen van de weerstand tegen hulp vragen of hulp verlenen. Wie mensen die van nature geneigd zijn om kennis en expertise te delen aanstelt én beloont, creëert een samenwerkingscultuur in het bedrijf.

3. Interdisciplinaire samenwerkingsfaciliteiten
Denk aan een 'elektronische gouden gids' waarin alle experts op een bepaald terrein zijn terug te vinden, de ontwikkeling van benchmarksystemen om best practices uit te wisselen en het cultiveren van menselijke 'verbindingschakels' tussen afdelingen.


Bron: Kluwer Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10