Drie manieren om interne samenwerking te verbeteren
17 februari 2005 -
Multinationals zouden zich meer moeten toeleggen op samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen. Alleen zó is in het tijdperk van toenemende schaalvergroting nog concurrentievoordeel te behalen. Dat concludeert Morten T. Hansen Nitin Nohria uit zijn onderzoek onder CEO's van 107 grote bedrijven over samenwerking in multinationals, schrijft MIT Sloan Management Review (najaar 2004).
Best practices
De voordelen van bedrijfsbrede samenwerking zijn evident: kostenbesparing door het uitwisselen van best practices, betere besluitvorming door waardevolle adviezen van deskundige collega's, uitwisseling van expertise en producten zorgt voor meer inkomsten, innovatie door 'kruisbestuiving' en meer mogelijkheden voor gezamenlijke activiteiten.
Obstakels Dat er desondanks zo weinig wordt samengewerkt in multinationals komt omdat iedereen is gewend zijn eigen problemen op te lossen. Beloningssystemen zijn niet ingericht op samenwerking en alles wat niet binnen de eigen afdeling is bedacht, wordt argwanend bekeken. Als medewerkers wél geneigd zijn om de expertise van andere units te raadplegen, is het zeker in multinationals vaak erg ingewikkeld om de juiste informatie te vinden.
Onwil Een derde belemmering voor samenwerking is onwil bij degene die om hulp of informatie wordt gevraagd; iedereen houdt zijn eigen deskundigheid angstvallig voor zichzelf. En als laatste obstakel is er dan nog de feitelijke onmogelijkheid om kennis met elkaar te delen, bijvoorbeeld doordat de informatie te ingewikkeld of specifiek is, of de werkwijze van de bedrijfsonderdelen te veel van elkaar verschillen.
Inspanning Om de genoemde barrières te doorbreken, is vooral de nodige inspanning van het management vereist, en wel op drie fronten:
1. Leiderschap, waarden en normen Leiders die uitstralen dat samenwerking essentieel is kunnen de weerstand bij medewerkers drastisch beperken, zeker als ze aansprekende doelen weten te stellen.
2.HRM-procedures Wervings- en promotiecriteria spelen ook een belangrijke rol bij het verminderen van de weerstand tegen hulp vragen of hulp verlenen. Wie mensen die van nature geneigd zijn om kennis en expertise te delen aanstelt én beloont, creëert een samenwerkingscultuur in het bedrijf.
3. Interdisciplinaire samenwerkingsfaciliteiten Denk aan een 'elektronische gouden gids' waarin alle experts op een bepaald terrein zijn terug te vinden, de ontwikkeling van benchmarksystemen om best practices uit te wisselen en het cultiveren van menselijke 'verbindingschakels' tussen afdelingen.
Bron:Kluwer Management