9 februari 2005 -
Een op de vijf verzekeringstussenpersonen merkt dat klanten producten opzeggen om deze vervolgens via internet te sluiten. Het gaat vooral om autoverzekeringen (80 procent), inboedelpolissen (40 procent) en reisverzekeringen (34 procent). Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 tussenpersonen door Interfoon in opdracht van Assurantie Magazine.
Toch groei
Niet alle intermediairs hebben last van internet. Tegen de 58 procent van de ondervraagden laat weten dat de schadeporteuille gegroeid is, tot wel 20 procent. Deze intermediairs verwachten niet dat ze grote concurrentie van internet te duchten zullen krijgen. Zij rekenen erop dat hun adviesrol voldoende toegevoegde waarde heeft. Internet is in die zienswijze alleen geschikt voor relatief eenvoudige verzekeringsproducten.
Marktaandeel De verwachting onder intermediairs is dat het marktaandeel van internet zal gaan toenemen, zowel voor verzekerings- als hypotheekproducten. De helft van de tussenpersonen ziet internet niet als een bedreiging, zo'n 30 procent juist wel. Ruim 21 procent vetrouwt op de eigen kwaliteit.
Bron:MKBnet