8 februari 2005 -
Unox stopt zijn kant-en-klare soepen in plastic zakken, Heineken vult kleinere flesje met hezelfde bier maar voor een hogere prijs. Kortom: de verpakking is een belangrijk middel om betere verkoopcijfers te halen met hetzelfde product.
In een klimaat waar de concurrentie van supermarktketens moordend is en het aantal producten eerder teruggebracht dan vergroot wordt, is het voor fabrikanten zaak hun producten op een andere manier op te laten vallen. Verpakking is een belangrijk reclamemiddel en een verpakking die eruit springt kan het keuzeproces van de consument beinvloeden.
Strategieën Bij verpakkingen kunnen verschillende strategieën worden gevolgd:
1. Structurele innovatie De gehele verpakkingsstructuur wordt onder de loep genomen. Vooral de vorm is belangrijk. Die moet onderscheidend zijn. De longnecks van Heineken zijn hiervan een voorbeeld.
2. Functionele innovatie dat wil zeggen verpakking die toegevoegde waarde biedt. Een voorbeeld zijn de door Kleenex gepatenteerde dozen voor tissues.
3. Structurele en functionele innovatie Te denken valt aan een fles saus die de gebruiker zowel minder laat morsen als er aantrekkelijk en innovatief uitziet.
Bron:Profnews