31 januari 2005 -
Om hun werknemers topprestaties te laten leveren, moeten ondernemingen sturen op betrokkenheid. Organisaties met sterk betrokken werknemers maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van Hewitt en ISR naar 41 ondernemingen.
Tevredenheid versus betrokkenheid
De studie toont tevens aan dat er een fundamenteel verschil is tussen werknemertevredenheid en werknemerbetrokkenheid. Organisaties met tevreden werknemers maken namelijk niet per definitie meer winst. Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega`s en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie.
Denken, voelen en ahndelen Betrokkenheid kan in drie aspecten ontleed worden: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisatiedoelen staan (denken), wel een band hebben met hun werkgever (voelen) en enigszins bereid zijn iets extra`s te doen en vooral van plan zijn om te blijven (handelen). Veel HR-managers onderschrijven het nut van sturen op betrokkenheid en beschouwen betrokkenheid als de ontbrekende schakel tussen bedrijfsstrategie en HR-beleid.
Bron:PW Vakblad voor personeelsmanagement en Profnews.nl