Dode duif in reclame leidt tot klachten, dood mens niet
19 januari 2005 -
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) en de Dierenbescherming zijn veel klachten binnengekomen over het tv-spotje van telecombedrijf Versatel waarin een duif zich te pletter vliegt tegen een raam. Een ander spotje van het bedrijf waarin een man door een buitenaards ruimteschip wordt vernietigd, leverde opvallend genoeg geen klachten op.
"Smakeloos"
Een woordvoerder van de Dierenbescherming noemt de reclame 'smakeloos'. De organisatie heeft in één week 150 klachten binnen gekregen. Kijkers reageren volgens de Dierenbescherming geschokt en geërgerd. De RCC heeft zeven klachten ontvangen met vrijwel gelijke strekking. Ook bij Versatel zelf zijn e-mailtjes en telefoontjes binnengekomen, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Grappig bedoeld Versatel heeft enkele weken geleden de Dierenbescherming op de hoogte gebracht van het spotje. Het telecombedrijf benadrukt dat de dood van de duif niet echt is. In werkelijkheid vloog de vogel het raam uit. Het dier dat dood neervalt is niet voor het spotje doodgemaakt maar leefde al niet meer. Het bedrijf benadrukt dat de commercial 'grappig is bedoeld' en is niet van plan het van de tv te halen. De acteur in het spotje waarin deze wordt vernietigd door een buitenaards ruimteschip is in werkelijkheid ook niet dood. Maar zoals gemeld zijn hierover ook geen klachten binnengekomen.