5 januari 2005 -
Het aantal grote ondernemingen in Nederland dat jaarlijks rapporteert over de maatschappelijke gevolgen van de bedrijfsvoering, is sinds 2002 met 15 procent gestegen, aldus het adviesbureau KPMG woensdag. Momenteel publiceert bijna 40 procent van de bedrijven een milieu-, duurzaamheids- of sociaal jaarverslag.
Volgens het adviesbureau, dat onderzoek deed onder de honderd grootste ondernemingen, neemt Nederland hiermee wereldwijd een vijfde positie in. De stijging komt vooral voor rekening van bedrijven in de chemische sector en in de communicatie- en mediabranche.
PR-waarde Het maatschappelijk jaarverslag is vooralsnog alleen van PR-waarde. Enige toezicht of controle is er niet. Toch laat één op de drie bedrijven die een maatschappelijk jaarverslag uitbrengen, deze controleren door een accountant of andere externe deskundigen. Volgens KPMG vraagt de financiële wereld in toenemende mate om inzicht in maatschappelijke risico's. Het adviesbureau bespeurt ook een tendens om de informatie betrouwbaarder en beter vergelijkbaar te maken.