26 december 2004 -
Spamberichten gericht op bedrijven moeten ook wettelijk verboden worden. Dit schrijft minister Brinkhorst van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.
Het bedrijfsleven is er volgens Brinkhorst onvoldoende in geslaagd om een passende business-to-business gedragscode samen te stellen.
Gedragscode Eerder dit jaar is al de nieuwe Telecomwet aangenomen, die verbiedt dat commerciële e-mails worden verstuurd aan natuurlijke personen, zonder voorafgaande toestemming (opt-in). Er werd ook een motie ingediend die bedrijven tegen spam zou moeten beschermen. Vanuit het bedrijfsleven werd echter aangedrongen op een gedragscode, in plaats van wetgeving. Dit zou zowel door de direct marketingbranche als de ontvangende partijen gewenst zijn.
Onpersoonlijk adres Van die gedragscode is echter weinig terechtgekomen, constateert Brinkhorst nu. Brinkhorst stelt voor dat er een bepaling in de wet wordt opgenomen dat bedrijven wel een speciaal, onpersoonlijk adres beschikbaar kunnen stellen en bekend kunnen maken waarop ze gewenste ongevraagde communicatie kunnen ontvangen. Dit kan volgens Brinkhorst worden aangemerkt als voorafgaande toestemming (van algemene aard en beperkt tot bepaalde adressen).