Zeven succesfactoren voor het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
21 december 2004 -
De laatste jaren is het POP, ofwel het persoonlijk ontwikkelingsplan, meer en meer ingeburgerd in de werkende maatschappij. Het instrument wordt tegenwoordig steeds bewuster ingezet als stuurinstrument van het management om bepaalde organisatie- of afdelingsdoelen te realiseren.
Succesfactoren
In zijn boek POP in Nederland beschrijft Jacco van den Berg zeven succesfactoren voor de invoering ervan.
Beschikbaar hebben van voldoende opleidingsbudget.
Praktische toepasbaarheid borgen door betrekken van management bij de ontwikkeling van het POP.
Juiste introductietijdstip kiezen (niet in rumoerige tijden) en met kleine stapjes beginnen.
Goede voorlichting aan medewerkers over voordelen en doeleinden van POP.
Borgen van afspraken (bijvoorbeeld ontwikkeling van personeel als beoordelingscriterium voor leidinggevenden hanteren).
Zicht hebben op loopbaanmogelijkheden en bijbehorende competenties.
Bij invoering van het POP starten met gemotiveerde, enthousiaste medewerkers en successen breed communiceren.Meer succesfactoren In een recensie op Managementsite voegt Diane Etman daar nog enkele succesfactoren aan toe. Ze stelt onder andere dat ontwikkelafspraken SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdgebonden) moeten zijn en dat assessmentinstrumenten nodig zijn om ontwikkelpunten op te sporen.