15 december 2004 -
De nieuwste trend in marketing is cultmarketing. Het positioneren van een merk als een subcultuur appelleert aan een diep verlangen van de mens aan mystiek, initiatie en groepsgevoel. Een cult wordt gedeeld door mensen van heel diverse origine.
Wat ze bindt is datgene waar hun bewondering naar uitgaat. Typische cultmerken zijn Apple, Harley Davidson en Linux. Zij hebben hun unieke status te danken aan een wereldwijde schare trouwe aanhangers die zich verbonden weten door een gelijke 'inwijding' in het merk, een afgeschermde groep en de daarmee samenhangende groepssolidariteit.
Jehova's getuigen Uit de principes van de Kabbalaleer of Jehova's Getuigen kunnen marketeers afleiden hoe ze hun producten een mythische status kunnen geven:
1. Een 'heilige' positionering Een 'heilige' positionering. Cultproducten moeten bij ingewijden een gevoel van mystiek oproepen, gebaseerd op ideologie, underdog-positie en geloofwaardigheid.
2. Beroemdheden Celebrities moeten de internationale aantrekkingskracht van het cultmerk verhogen, ongeveer zoals Madonna dat doet voor de Kabbalaleer (en Thom Hoffman in Nederland voor de 'Respect2all' armbandjes, iets minder cult dus).
3. Gimmick Een simpele gimmick moet het aanhangers mogelijk maken zich te onderscheiden van de 'goddelozen', al is het maar met een gekleurd armbandje.
Bron:MKBnet