zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumenten beslissen onbewust en emotioneel

14 december 2004 - Nieuwe inzichten zetten bestaande modellen van hoe consumenten beslissen op losse schroeven. Het beslissingsproces van consumenten is geen bewust proces, maar vindt veelal onbewust, niet-rationeel en op basis van emoties plaats.

Evenmin bestaat het proces uit een aantal elkaar opvolgende stappen, zoals het AIDA-model (Attention, Intrest, Desire, Action) en moderne varianten daarop suggereren.



Beslissing
Vaak wordt eerst een beslissing genomen. Dat gebeurt op basis van gewoonte-, impulsgedrag, op basis van aangeleerde vuistregels, verankerde kennis, associaties, emoties en dergelijke. Daarna volgt een gecomprimeerd aantal stappen, die ook tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Erkenning van dit soort inzichten is belangrijk. Immers, hoe realistischer marketeers zijn over de gecompliceerde wijze waarop mensen functioneren en beslissen, des te effectiever kunnen ze (koop)beslissingen beďnvloeden.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10