zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen Europese regels voor junkmail

13 november 2001 - Het Europees Parlement laat het aan de lidstaten over of ze ongevraagde commerciële e-mails, beter bekend als junkmail of spams, toestaan of verbieden. Het EP is niet zoals de Europese Commissie voor een algemeen verbod voor de hele Europese Unie.

In dat geval mogen bedrijven op termijn alleen nog maar reclamemailtjes versturen als de consument daar zelf om vraagt. Een ruime meerderheid van de afgevaardigden, 334 stemmen voor, 92 tegen en 89 onthoudingen, ging dinsdag akkoord met een voorstel in die zin van de Italiaanse radicaal Cappato. In september stelde het europarlement nog een beslissing uit.



Een meerderheid leek toen nog voor een verbod van junkmail. Cappato wil overigens voor het versturen van commerciële boodschappen via SMS'jes en faxen dat bedrijven daarvoor eerst wel toestemming vragen aan abonnees, de zogeheten opt-in. De verantwoordelijke EU-commissaris Liikanen vindt die verschillende aanpak niet logisch.

In feite kan de opstelling van het Europees Parlement worden opgevat als een wettelijke goedkeuring van spam. E-mails trekken zich niets van grenzen aan. Het risico bestaat dat Nederlandse bedrijven niet mogen spammen, terwijl het Duitse moederbedrijf dat wel.

De Raad van Ministers van de Europese Unie kan de beslissing van het parlement nog in de war sturen. In december buigen de bevoegde ministers zich erover.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10