8 december 2004 -
Porsche gaat zijn productie niet naar lage-lonenlanden verplaatsen. Daarvoor is het predikaat 'Made in Germany' te belangrijk. Het bedrijf heeft een uiterst succesvol jaar achter de rug. Dat komt mede door de verkoopcijfers van het model Cayenne, waarvan meer werden verkocht dan de traditionele sportmodellen.
Miljard euro winst
Porsche heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een winst gemaakt van een miljard euro voor belastingen. De mooie jaarcijfers maken de sportwagenbouwer uit Stuttgart de meest winstgevende autofabrikant ter wereld. Gisteren presenteerde Porsche de resultaten van het boekjaar dat op 31 juli afsloot.
Japans managementteam Een dikke tien jaar geleden balanceerde Porsche nog op de rand van de afgrond. De in 1992 aangetrokken bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking heeft, met hulp van een Japans managementteam, het tij kunnen keren. Het afgelopen boekjaar wisten de Duitsers bijna 77.000 auto's aan de man te brengen. Zo'n 40.000 exemplaren daarvan zijn Cayenne's, een snelle terreinwagen. De andere twee modellen van Porsche, de oude vertrouwde 911 en de Boxster, blijven echter ook succesvol. Het grootste deel van de omzet van Porsche komt uit de VS.
Vierdeurs sportwagen Porsche zegt nog te onderzoeken of er mogelijkheden zijn een vierde model aan de productielijn toe te voegen. Eerder dit jaar brachten autobladen computertekeningen naar buiten van een vierdeurs sportwagen van het merk.