7 december 2004 -
Bedrijven geven dit jaar meer relatiegeschenken aan zakelijke relaties, en minder aan het eigen personeel. In totaal besteden Nederlandse bedrijven dit jaar zo'n 700 miljoen euro aan relatiegeschenken.
Dit blijkt uit het Nationaal Onderzoek Relatiegeschenken 2004, dat bureau Intomart GfK voor de vijfde maal uitvoerde in opdracht van het blad Incentive.
Zakelijke realties Acht op de tien bedrijven (81 pct) geven jaarlijks één of meer geschenken aan zakelijke relaties. Dat is behoorlijk veel meer dan in 2003, toen het nog 73 procent was. Vooral het aantal kleine bedrijven dat relatiegeschenken geeft, blijft groeien. De kleine bedrijven geven echter minder uit dan in voorgaande jaren. Grotere ondernemingen hebben hun gemiddelde jaarlijkse besteding aan relatiegeschenken juist ruimschoots verdubbeld, zo blijkt uit het onderzoek.
Personeel Het eigen personeel krijgt bij 60 procent van de respondenten een attentie. De extra investering voor de klanten moet ergens vandaan komen – het lijkt erop dat het personeel hiervan de dupe wordt. Dat percentage ligt namelijk significant lager dan vorig jaar (71 procent).
Drank Het lijkt erop dat de fles drank op z'n retour is als favoriete geschenk voor externe relaties. In de afgelopen vijf jaar is de (alcoholische) drank gedaald van 70 naar 60 procent. Het kerstpakket blijft het populairste geschenk voor het eigen personeel, maar groeit niet.
In onze ervaring is het personeelsbeleid 10 jaar na het schrijven van dit artikel toch wel aanzienlijk veranderd. Een groot percentage bedrijven geeft regelmatig haar personeel een kleinigheid uit dank of zelfs wel meer dan een ''kleinigheid''.