Hogere omzet en productiviteit met de juiste geuren en kleuren
7 december 2004 -
Kleuren en geuren hebben een grote invloed op de kooplust van klanten en de productiviteit van medewerkers. Het roodgele logo van McDonalds is goed gekozen. Behalve dat het opvalt, bevordert geel de eetlust en maakt rood actief.
Betere resultaten
Dat stelt Kim van der Geest, geuren- en kleurenconsultant en directeur van Warm with Senses. Betere resultaten boeken met geuren en kleuren is volgens haar gemakkelijk en hoeft niet duur te zijn. Alleen al een paar planten en de juiste kleur verf verlagen stress en verminderen burnout en ziekteverzuim. Paars maakt rustig, oranje activeert en blauw stimuleert de communicatie, stelt Van der Geest. Ook in persoonlijke ontmoetingen is kleur van belang. Wilt u vertrouwen opwekken, draag dan bruin. Is de sfeer zakelijk, draag dan blauw.
Planten Planten zijn ook goed voor de koop- of werksfeer. De aanwezigheid van planten en bloemen geven een gevoel van welbevinden en ontspanning. In bijvoorbeeld winkelcentra leidt dit tot langere bezoektijden. Daarnaast nemen planten schadelijke stoffen op. Het is bewezen dat mensen die computertaken verrichten 12 procent productiever en minder gespannen werken als er goed gekozen planten in de ruimte zijn. Een citrusgeur is bijvoorbeeld goed voor de productiviteit.
Ik zou zo graag ''Het is bewezen dat mensen die computertaken verrichten 12 procent productiever en minder gespannen werken als er goed gekozen planten in de ruimte zijn. Een citrusgeur is bijvoorbeeld goed voor de productiviteit.'' onderbouwd of ondersteund zien door literatuurverwijzing. Nu moet ik het maar aannemen dat het zo is. Ik zou graag de onderzoeken, de onderzoeksopzet en the outcomes
lezen.