Prijzenslag levert Albert Heijn geen marktaandeel op
6 december 2004 -
De tientallen miljoenen euro's die Albert Heijn investeert in de prijzenslag, leidt niet tot een stijging van het marktaandeel van de grootgrutter. Dat is nog steeds gelijk aan dat van 2003.
Het marktaandeel van de supermarktketen in de eerste zes maanden van dit jaar was 26,7 procent. Dat cijfer is gelijk aan het aandeel over geheel 2003. Dat blijkt uit cijfers die directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn afgelopen week op een analistenbijeenkomst in de VS gaf.
Goedkoper Albert Heijn (AH) heeft er een slecht eerste halfjaar opzitten. Na in januari een marktaandeel van 27,5 procent te hebben behaald, daalde het percentage vanaf dat moment. In juni lag het marktaandeel van AH op 26,2 procent. De weg omhoog lijkt echter weer gevonden, in september en oktober bedroeg het marktaandeel respectievelijk 26,8 en 26,9 procent. Het Zaanse bedrijf is naar eigen zeggen sinds het uitbreken van de prijzenoorlog gemiddeld 2,6 procent goedkoper geworden.