zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid

En dat terwijl Brussel voortraast

31 mei 2023 - Ruim vier op de tien bedrijven in Europa hebben nog steeds geen beleid op het gebied van klimaat, duurzaamheid, sociaal- en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bijna net zoveel bedrijven zijn niet op de hoogte van de Europese CSRD-richtlijn die hen verplicht daar vanaf 2024 of 2025 over te rapporteren.

Ze hebben hier niemand voor in dienst en de directie weet nog van niets. De automotive- en chemische industrie zijn hier beter op voorbereid dan andere sectoren. Maar zelfs driekwart van de accountants die deze rapportages moeten controleren, is hier niet mee bezig. De helft van de bedrijven die wel aan de slag zijn gegaan met ESG (Milieu, Maatschappij en Governance) en CSR (MVO, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) ontdekt dat hier heel veel bij komt kijken en dat het enorm veel werk kost om aan alle milieueisen en klimaatregels te voldoen.


Dat blijkt uit onderzoek dat Lefebvre Sarrut, moederbedrijf van het Nederlandse Sdu, heeft laten doen door onderzoeksbureau Angi studio. "Bedrijven onderschatten dit enorm en brengen daarmee hun bestaansrecht op de lange termijn in gevaar," zegt coördinerend onderzoeker Wanda Bolte van Sdu.
In totaal werden zestien diepte-interviews en 744 online enquêtes gehouden bij Europese bedrijven, waaronder 279 in Nederland. Eerder dit jaar hield de juridisch en fiscaal dienstverlener ook al een kwalitatief onderzoek naar het ESG en CSR-beleid van bedrijven.

Niet klaar voor de Corporate Sustainability Reporting Directive
Uit beide onderzoeken blijkt dat Europese bedrijven nog lang niet klaar zijn voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Daarmee verplicht de EU bedrijven met meer dan 250 werknemers of meer dan 40 miljoen euro omzet om naast hun financiële jaarrekeningen vanaf 1 januari 2025 jaarlijks te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Bijvoorbeeld over CO2-uitstoot, biodiversiteit of mensenrechtenschendingen. Voor bedrijven met meer dan 500 werknemers geldt de nieuwe richtlijn al vanaf 1 januari 2024.
Volgens het nieuwe onderzoek heeft 40 procent van de bedrijven nog nooit van de CSRD gehoord. Een kwart negeert alle toekomstige klimaat- en duurzaamheidsrichtlijnen, een op de vijf doet alleen wat wettelijk vereist is. In de automotive- en chemische industrie zijn veel meer bedrijven hierop voorbereid. Wanneer bedrijven ontdekken wat er op hen afkomt de komende jaren, zien ze ook de pijnpunten om CSR en ESG-beleid in te voeren. Dat begint met het formuleren van ESG-doelen, het verzamelen van data en in kaart brengen van wet- en regelgeving. Daarna blijkt het implementeren in de organisatie een enorme uitdaging, net als het vergaren van data voor rapportages en het opzetten van methodes om te rapporteren over verschillende bedrijfsvestigingen in verschillende landen. Dat kost veel tijd en moeite, geven bedrijven in het onderzoek aan. Daarna moeten ze ook nog eens hun prestaties evalueren en verbeteren.
Bolte noemt de resultaten van het onderzoek zorgelijk. ,,De CSRD gaat niet over vinkjes zetten. Je kunt dit niet uitbesteden aan je accountant. Je zult als bedrijf van kop tot staart moeten verduurzamen en hier maatregelen op moeten formuleren. Daarom verontrust het ons dat zoveel bedrijven hiervoor geen mensen en geen middelen beschikbaar hebben en hier geen notie van hebben. We horen namelijk van bedrijven die hier wel mee bezig zijn dat het heel veel moeite en tijd kost om ESG- en CSR-beleid in te richten."
Dat de maakindustrie al verder is met het implementeren van ESG- en CSR-beleid komt volgens haar omdat die al langer ervaring heeft met milieuregels. Anders krijgen bedrijven geen vergunning of zelfs boetes. "Maar de dienstverlenende sector moet hier ook aan gaan voldoen en die heeft deze wet- en regelgeving nog niet in het vizier," zegt ze.
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge Nederlander vindt klimaatimpact van werkgevers belangrijk bij zoeken naar baan
 CEO’s omarmen duurzaamheid om veerkracht op te bouwen
 'Informatie over impact klimaatverandering in bestuursverslagen en jaarrekeningen moet beter’
 Klimaatinspanningen van bedrijven blijven ver achter bij de klimaatbeloften
 
 
reacties
 
Nils van der Knaap  |   | 
4-08-2023
 | 
11:57 uur
Uit ervaring met de introductie van de AVG-wetgeving merk ik dat mensen vaak pas op het laatste moment in actie komen om dit in orde te krijgen.

Ook bij de overgang van Google Analytics naar Universal Analytics naar Google Analytics 4 kwamen veel bedrijven pas in de laatste maand (zelfs week) in beweging om dit te regelen.

Dat zal hier vrees ik niet veel anders zijn...
fireboy and watergirl  |   | 
24-08-2023
 | 
09:03 uur
De praktijk van thuiswerken heeft veel aan populariteit gewonnen: 71 procent van de ondervraagde werknemers in Nederland omarmt werken op afstand minstens één keer per week, wat een opmerkelijke verschuiving in de dynamiek op de werkplek laat zien.
Steps to Miles  |   | 
30-08-2023
 | 
16:31 uur
Absoluut, je slaat de spijker op de kop! Het komt vrij vaak voor dat grote wetswijzigingen zoals de AVG een golf van last-minute activiteiten veroorzaken. De complexiteit en potentiële gevolgen van dergelijke regelgeving zorgen er vaak voor dat mensen uitstellen totdat de deadline opdoemt. Het is een goede herinnering dat proactief en op de hoogte blijven van deze veranderingen veel stress kan besparen en voor een soepelere overgang kan zorgen. Laten we hopen dat naarmate er meer regels in het spel komen, we allemaal kunnen leren voorop te blijven lopen en de last-minute-rush te vermijden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10