zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

40 procent zegt dat ChatGPT-regelgeving ontbreekt op hun werkvloer

Richtlijnen ontbreken te vaak

30 mei 2023 - Bijna 40 procent van de Nederlanders geeft toe dat er geen richtlijnen of regels zijn op het werk als het gaat om het gebruiken van generatieve AI tools zoals ChatGPT. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Kaspersky onder 1000 Nederlandse respondenten. In combinatie met een groot deel (36 procent) dat zijn werkgever of leidinggevende niet informeert over het gebruik van ChatGPT op het werk, is het een grote prioriteit geworden om de privacy van gegevens en de verificatie van de inhoud aan te pakken.

ChatGPT is in een ongekend snelle tijd razend populair geworden. De tool bereikte binnen vijf dagen een miljoen gebruikers en passeerde in ongeveer twee maanden de grens van honderd miljoen bezoekers. Vanwege de vele functionaliteiten, van het bedenken van concepten tot aan het controleren van stukken tekst, is de tool ook erg handig om op het werk te gebruiken. Kaspersky onderzocht daarom of en hoe Nederlanders ChatGPT gebruiken op hun eigen werkplek.


 
Richtlijnen ontbreken te vaak

Maar liefst 38 procent van de respondenten geeft aan dat regels en richtlijnen ontbreken als het gaat om het gebruik van generatieve AI tools als ChatGPT op het werk. Ook al zegt de ruime meerderheid (62 procent) dat er wel regels bestaan, toch geeft meer dan een kwart (26 procent) van de respondenten toe dat deze niet duidelijk of uitgebreid genoeg zijn. Verrassend genoeg is bijna een vijfde (achttien procent) van mening dat regels of richtlijnen niet nodig zijn, wat ertoe kan leiden dat ChatGPT wordt misbruikt vanwege privacy- en transparantieproblemen.
Meer dan een derde (36 procent) van de ondervraagden geeft namelijk aan dat zijn/haar leidinggevende helemaal niet op de hoogte is van het gebruik van ChatGPT op de werkvloer. Alhoewel het merendeel (64 procent) wel de leidinggevende informeert, vertelt 21 procent niet voor welke taken ChatGPT wordt gebruikt. Bijna een op de vijf (negentien procent) vindt het zelfs niet belangrijk of relevant om de leidinggevende in te lichten.
Jornt van der Wiel, Senior Security Researcher bij Kaspersky: "De ontwikkelingen op het gebied van AI zoals ChatGPT gaan razendsnel. Met elke technologische ontwikkeling die zo snel gaat is het erg belangrijk om te blijven letten op hoe je het veilig kan gebruiken. Bekend is dat output van ChatGPT niet altijd klopt, wat ervoor kan zorgen dat desinformatie snel gedeeld wordt, met alle gevolgen van dien. Om die reden is het belangrijk om open te communiceren over je gebruik van tools zoals ChatGPT tegenover je werkgever of leidinggevende. Voor de werkgever is het op zijn beurt belangrijk dat er zo snel mogelijk richtlijnen en regels worden opgesteld zodat werknemers, wanneer zij dat mogen en kunnen, veilig gebruik kunnen maken van AI tools."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Ethisch kompas nodig voor ontwikkeling van betrouwbare AI”'
 Nederland telt groeiend tekort van 124. 000 digitaal vaardige professionals
 Tekort aan security-vaardigheden zorgt voor flink meer beveiligingsincidenten
 De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10