Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Werkend Nederland verwacht dat werkgever portemonnee trekt voor groene arbeidsvoorwaarden en wil zelf nergens op inleveren
24 mei 2023 -
Bij maar liefst 30 procent van de organisaties weet men niet goed hoe zij groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk kunnen invoeren in de cao, arbeidsvoorwaarden en/of contracten. Dat blijkt uit onderzoek vanVisma | Raet, uitgevoerd onder 1.000 werkenden en 1.000 HR-professionals en leidinggevenden met HR-verantwoordelijkheden. Onder groene arbeidsvoorwaarden worden regelingen verstaan als het verstrekken van een klimaatbudget, een mobiliteitsbudget en een fietsplan door de werkgever.
Joke van der Velpen, manager wet- en regelgeving bij Visma | Raet: "Er zijn veel onduidelijkheden over groene arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit bovenstaande cijfers, maar ook uit het feit dat in het onderzoek sporadisch naar voren kwam dat werkgevers elektrische leaseauto’s als groene arbeidsvoorwaarden zien. Dat is opvallend, aangezien zakelijke leaseauto’s vanaf 2024 sowieso elektrisch dienen te zijn. Het is daardoor geen bijzondere voorwaarde. Wat betreft het invoeren van een groene arbeidsvoorwaarde is het belangrijkste je te beseffen dat je te maken krijgt met een aanpassing in de algemene arbeidsvoorwaarden. Je moet dus rekening houden met de cao en de OR. Daarnaast moeten de medewerkers goed geïnformeerd worden, maar verder zijn er geen vreemde addertjes onder het gras."
Werkgever mag portemonnee trekken
Het invoeren van groene arbeidsvoorwaarden kan kosten met zich meebrengen. Werkenden vinden dat die kosten voornamelijk door hun werkgever betaald moeten worden. Zo verwacht 57 procent dat hun werkgever geld beschikbaar stelt om duurzame keuzes, zoals met de fiets naar kantoor komen, bij medewerkers te stimuleren. Slechts zestien procent is bereid om in te leveren op de huidige regelingen voor bijvoorbeeld vakantiedagen en bonussen om daar groene arbeidsvoorwaarden voor terug te krijgen. Werkgevers staan zelf niet te springen om de portemonnee te trekken: maar 28 procent van de organisaties is bereid om uit eigen zak medewerkers tegemoet te komen voor groene arbeidsvoorwaarden.
Duurzaam woon-werkverkeer wegens rapportageplicht CO2
Het bieden van groene arbeidsvoorwaarden komt niet altijd voort uit duurzaamheid. Zo treedt per 1 januari 2024 de regeling werkgebonden personenmobiliteit in werking, waardoor werkgevers met meer dan honderd medewerkers verplicht worden om jaarlijks te rapporteren over de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer. Vijftien procent van de organisaties zegt alleen gebruik te maken van duurzaam woon-werkverkeer omdat deze rapportageplicht eraan komt.
Joke van der Velpen vervolgt: "De invoer van groene arbeidsvoorwaarden kan extra kosten met zich meebrengen, maar als werkgever hoef je niet direct zonnepanelen of warmtepompen beschikbaar te stellen aan medewerkers. Het stimuleren van hybride werken of het aanbieden van een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto zijn al kleine veranderingen die veel impact kunnen hebben. Een andere manier om medewerkers te stimuleren bij te dragen aan de vermindering van CO2-uitstoot is door ze bijvoorbeeld extra vakantiedagen aan te bieden wanneer ze met de trein op vakantie gaan. Hier komen vaak geen extra kosten bij, maar dit zorgt er wel voor dat je als organisatie je steentje bijdraagt aan duurzaamheid."