29 november 2004 -
Er heerst een creatieve malaise in merkenland. Dat komt mede omdat merkfabrikanten zich teveel laten leiden door de denkbeelden van marketeers die op business schools zijn opgeleid. Die tonen te weinig creativiteit en lef.
Daarover bericht Marketing Online. Voorheen toonaangevende merken als Campbell's, Kodak en Levi's hebben terrein verloren, en dat geldt voor meer gevestigde merken.
Statistieken Het is weliswaar belangrijk om aandacht te besteden aan budgettering, procesbeheersing en promoties. Maar wie teveel afgaat op de rationele kanten van het beheren van merken en blind vaart op onderzoek, statistieken en tests, holt op den duur het merk uit. Er moet ook ruimte blijven voor creativiteit en lef. En dat betekent dat marketeers af en toe testresultaten aan hun laars moeten lappen.
Bailey's Goede voorbeelden van hoe het ook kan zijn merken als Absolut Vodka en Bailey's: in de tests werden ze genadeloos afgekraakt, maar het werden aboslute kaskrakers. Datzelfde gold voor de tv-serie Seinfeld: ook die deed het aanvankelijk slecht, om daarna uit te groeien tot een van de meest succesvolle Amerikaanse comedy's ooit.
Bron:Marketing Online