zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uit het oog, uit het hart – managers zijn gewaarschuwd

Het gevoel van ongelijke waardering alleen al leidt tot scheve verhoudingen

1 mei 2023 - Thuis werken kan nét zo productief zijn als op kantoor – echt waar! – maar levert ook problemen op als je denkt dat je met een beetje software klaar bent. Thuiswerkers hebben namelijk last van proximity bias: het idee dat hun collega’s op kantoor een streepje voor hebben qua carrièrekansen. En hiervoor moeten managers op hun hoede zijn.

Dat schrijft Frank Weishaupt, CEO van Owl Labs. 


Weishaupt: "Zelfs al doen we hetzelfde werk en delen we dezelfde doelen, we werken in het hybride tijdperk niet meer onder dezelfde omstandigheden. Technologie helpt niet volledig om de afstand tussen medewerkers te overbruggen. Thuiswerkers missen uiteraard alle koffiehoekmomentjes, maar het houdt niet op bij gezelligheid: als je manager je na kantoortijden nog aan je bureau aantreft, kan dat nét wat sneller waardering opleveren. Niet terecht, wel verklaarbaar. Want hoewel technologie héél veel kan, is het lastig om vastgeroeste verwachtingen te doorbreken."

Proximity bias
Weishaupt: "Oude gedachtepatronen (‘goede medewerkers zijn fysiek aanwezig’) in een nieuwe werkcultuur (‘we kunnen overal goed werk verrichten’) zijn de oorzaken van proximity bias. Uit recent onderzoek onder 2.000 Nederlandse kantoormedewerkers blijkt dat een significant deel vreest voor proximity bias bij hun manager. En hoe jonger, hoe groter de angst. Maar liefst 53 procent van werknemers tussen de 18 en 24 is bang dat proximity bias hun carrièrekansen schaadt, tegenover 31 procent van de 55-plussers. Hoewel de vraag is of die angst gegrond is, bleek dat 61 procent van de managers zich in ieder geval meer betrokken voelt bij medewerkers die vaker op kantoor zijn"

Vermoeden van oneerlijkheid
Weishaupt: "Het gevoel van ongelijke waardering alleen al leidt tot scheve verhoudingen en een onaangename werksfeer. En dan? Ga je toch weer volledig op kantoor werken en geef je de voordelen van thuiswerken op? Of ga je op zoek naar een andere werkgever?
Voor een gezonde hybride bedrijfscultuur moeten managers niet alleen oneerlijkheid, maar vooral het vermoeden van oneerlijkheid tegengaan. Dat is lastig, want hoe bestrijd je onbewust gedrag en de natuurlijke neiging meer waarde te hechten aan fysieke nabijheid?
Begin met (h)erkenning. Merk je dat je na hybride vergaderingen vaak blijft brainstormen met de mensen in de ruimte? Valt het je op dat je bij vragen niet de chat induikt, maar even langs iemands bureau loopt? Ben dan op je hoede. Want oude gewoonten gaan in dit nieuwe tijdperk veel sneller ten koste van werknemersbehoud."
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren vrezen proximity bias op de hybride werkvloer
 De vijf beste tactieken om de risico's van hybride werken te neutraliseren
 Efficiëntieslag in hybride samenwerking verwacht dit jaar
 Drie slechte gewoontes die samenwerking binnen hybride teams in de weg staan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10