Feedback van manager leidt tot stress bij medewerkers
25 november 2004 -
Managers krijgen wel eens het verwijt dat ze te weinig feedback geven op het functioneren van hun medewerkers. Maar misschien is dat maar beter zo. Van feedback raken medewerkers namelijk in de stress.
Dat blijkt uit onderzoek van Alain Gosselin, professor in human resource management aan de HEC in Montréal, waarover Harvard Business Review bericht. Hij onderzocht hoe medewerkers van een groot call center reageren op feedback.
Veel feedback Call centers zijn ideaal voor dergelijk onderzoek omdat hun managers daar vaak feedback geven: 27 keer per jaar in dit geval. De onderzoekers ondervroegen 342 medewerkers over stressgevoelens, de waarde die ze hechten aan het commentaar dat ze krijgen en de behoefte erop te reageren. De managers kregen de vraag de prestaties van hun medewerkers te beoordelen.
Averechts Wat bleek? Hoe meer de medewerkers de gegeven feedback als overdaad ervaarden, hoe gestresster ze waren en hoe slechter ze werden beoordeeld door hun baas. Iedereen kreeg evenveel feedback. Dus of dat te veel of te weinig is, is tamelijk subjectief. Deze studie toont aan dat managers zich bewust moeten zijn van het mogelijk averechtse effect van feedback. Ze moeten zichzelf afvragen of de feedback die ze geven zinvol is en of ze niet te veel feedback geven. De enige die dat echt kunnen beoordelen zijn hun eigen medewerkers.
Bron:Kluwer Management