Vijf tips voor een bedreigde diersoort: de middle manager
25 november 2004 -
De middle manager zit tussen twee vuren en kan het maar moeilijk goed doen. Hij moet twee partijen tevreden houden: zijn superieuren en zijn medewerkers. En komt is er een reorganisatie, dan staat zijn functie in het kader van 'lean & mean' het eerst op de tocht.
Daarover bericht Eelke Pol op Managementsite. Het is niet zo vreemd, aldus Pol, dat het -vooral de oudere- middle manager aan zelfvertrouwen ontbreekt. Jonge honden voelen zich ten onrechte vaak iets teveel manager en iets te weinig medewerker en verliezen daardoor affiniteit met de werkvloer.
Tips Pol ziet echter een belangrijke rol weggelegd voor de middle manager, die wel degelijk waarde toevoegt. Belangrijk is dat de middle manager zich daarvan bewust wordt. Daartoe geeft hij vijf tips:
1. Relativeer Een advies, vooral bedoeld voor jonge, enthousiaste middle managers. Identificeer u iets minder als 'management' en iets meer als 'medewerker'.
2. Wees trots Een advies, vooral bedoeld aan wat oudere, wat teleurgestelde middle managers. Maak u niet te klein richting topmanagement.
3. Ken uw toegevoegde waarde Uw toegevoegde waarde is onmiskenbaar. Maak gerust de rekensom: neem uw salariskosten (bijv. € 60.000,-), schat in wat de waarde is van het correct managen van de gezags-, samenwerkings- en vooral ruilrelatie (ligt al snel ruim boven € 150.000,-) en wees trots op uw toegevoegde waarde (ligt al snel op € 100.000,-).
4. Vorm intervisiegroepjes Creëer een intervisiegroepje met collega middle managers. Geen klaagclubje, maar een groepje collega´s waarmee tips en trucs kunnen worden uitgewisseld.
5. Eis goed leiderschap Vraag van uw leidinggevende evenveel leiderschap als uw medewerkers van u verwachten. Het mes snijdt aan twee kanten: het levert voorbeeldgedrag op (als het goed is!) van leidinggeven en het stimuleert de bewustwording dat u zelf óók medewerker bent.
Bron:Managementsite