zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat managers doen versus wat medewerkers ervaren

Eerlijkheid in communicatie naar medewerkers is cruciaal

2 maart 2023 - De ideale leidinggevende is een voorbeeld voor andere medewerkers en biedt ruimte voor ieders inbreng. Diegene geeft vertrouwen en zorgt ervoor dat iedere medewerker in zijn of haar kracht staat. Helaas gaat het er in de praktijk niet altijd zo aan toe. Er zijn leidinggevenden die meer handelen op basis van controle dan op vertrouwen, maar er zijn ook managers die zelf denken iets anders uit te stralen dan  medewerkers ervaren.

Er gaat dan dus iets mis in de communicatie, waardoor de goede bedoelingen die managers hebben niet altijd aankomen bij medewerkers. In dit artikel gaat Wencke Ester-Lorber, Commercieel Directeur bij Great Place To Work dieper in op de kloof die tussen sommige medewerkers en managers kan ontstaan. 



Geloofwaardigheid van het management
Ester-Lorber: "Uit ons onderzoek blijkt dat minder dan de helft van werkend Nederland ervan overtuigd is dat management doet wat het belooft (47 procent) en wat het zegt (46 procent). Met een gebrek aan geloofwaardigheid staat de vertrouwensrelatie tussen medewerkers en managers op het spel. En dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen, aangezien vertrouwen het fundament is van iedere organisatie. Eerlijkheid in communicatie naar medewerkers is hierin cruciaal. Leidinggevenden mogen dus geen dingen beloven die ze niet waar kunnen maken. Leiders moeten het team op de hoogte houden van waar zij mee bezig zijn en ook eerlijk zijn wanneer iets niet is gelukt.
Dit gebeurt in de praktijk helaas nog te weinig. Slechts de helft van de medewerkers (51 procent) heeft het idee dat zij op de hoogte worden gehouden van belangrijke kwesties en veranderingen. Daarnaast geeft minder dan de helft (48 procent) aan dat leidinggevenden verwachtingen kenbaar maken. Maar hoe voorkom je dat medewerkers het gevoel hebben dat zij onvoldoende zicht hebben op wat er speelt binnen de organisatie? In feite is de oplossing simpel: communiceer vaker waar je mee bezig bent en vraag input aan collega’s. Dat kan door een terugkerende meeting te organiseren, waarbij iedereen wordt bijgepraat of door informatie te delen in een mailupdate. Communiceer ook als zaken niet doorgaan of niet kunnen."

Tijd voor verandering
Ester-Lorber: "Zoals de cijfers laten zien, is het hoog tijd om verandering te brengen in de rol die managers op dit moment volgens hun medewerkers hebben. Medewerkers moeten vertrouwen hebben in hun leidinggevenden en dat kan alleen als zij hun woord nakomen. Een solide relatie tussen de leiding en haar medewerkers zorgt er namelijk voor dat iedere medewerker het beste uit zichzelf kan halen. Wees als manager transparant en ga het gesprek met je medewerkers aan. Door het verzamelen van feedback zorg je ervoor dat er geen kloof ontstaat tussen wat een manager denkt te doen en wat de medewerkers ervaren." 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager anno 2023 is vooral coach
 Organisaties moeten employee experience herdefiniëren om talent te behouden
 Een derde werkenden vindt baas slecht voorbeeld
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10