zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tweederde Nederlandse Millennials en Gen-Z’ers leeft duurzamer dan een jaar geleden

26 procent besteedt minder aan duurzame producten en diensten

21 februari 2023 - Ondanks de gestegen energiekosten en torenhoge inflatie, zegt maar liefst 69 procent van alle Nederlanders tussen de achttien en 42 jaar op dit moment duurzamer te leven dan een jaar geleden. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van bunq onder Duitse, Franse en Nederlandse Millennials (28-42 jaar oud) en Gen-Z’ers (achttien-27 jaar oud).

Een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse Gen-Z’ers en Millennials zet daarnaast in op langdurige verandering van hun gedrag. Zo noemt maar liefst negentien procent van hen consuminderen als belangrijkste duurzaamheidsdoel voor 2023. Zeventien procent kiest voor vaker thuiswerken en twaalf procent heeft zich voorgenomen minder vaak te reizen


 
Vergroenen
Ondanks dat een kwart van alle Nederlandse Gen-Z’ers en Millennials in totaal minder uitgeeft aan duurzame producten en diensten, is nog altijd tweederde van hen bereid om meer te betalen voor een duurzame(re) variant. Dit geldt vooral voor voedsel (27 procent) en kleding (24 procent), maar ook voor energie (achttien procent) en financiële diensten (elf procent). 
 
Obstakels
Uit het onderzoek blijkt dat onvoldoende geld (49 procent) en kennis (24 procent) de belangrijkste redenen zijn om nog even niet (verder) te verduurzamen. Maar ook het bedrijfsleven gaat niet vrijuit. Volgens maar liefst driekwart van alle ondervraagde Gen-Z’ers en Millennials moeten bedrijven en organisaties zich meer inspannen om hun klanten duurzame(re) producten en diensten aan te bieden. "Omdat het onmogelijk is om klimaatverandering in je eentje tegen te gaan, trekken wij hierin samen op met onze gebruikers en maken zij door alleen al de bunq- app te gebruiken de wereld elke dag een stukje groener," zegt Ali Niknam, oprichter en ceo van bunq.
 
Tien miljoen bomen
Eerder vandaag bereikte bunq een duurzame mijlpaal door haar tien miljoenste boom te planten in een van haar herbebossingsprojecten in Kenia en Madagaskar. Dankzij een samenwerking met Eden Reforestation Projects plant de neobank daar één boom voor iedere honderd euro uitgegeven door Easy Green rekeninghouders. Om deze gelegenheid te vieren en om duurzaamheid nog dichter bij huis te brengen, heeft bunq een eerste boom geplant in de omgeving van Utrecht. Dit gebeurt in samenwerking met Trees for All, een CBF-erkende liefdadigheidsinstelling voor duurzame bosbouwprojecten over de hele wereld.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO’s omarmen duurzaamheid om veerkracht op te bouwen
  Bedrijven niet voorbereid op verduurzaming
 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Klimaatinspanningen van bedrijven blijven ver achter bij de klimaatbeloften
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10