17 november 2004 -
De couturier Karl Lagerfeld heeft ondanks het succes van zijn voor Hennes en Mauritz (H&M) gemaakte mode geen zin in een tweede collectie voor H&M. Hij ergert zich zo aan de verkoopstrategie van de Zweedse kledinggigant dat hij ermee kapt, vertelde hij aan het Duitse weekblad Stern van deze week.
Snobistisch
Veel van de modellen van de 66-jarige ontwerper, die afgelopen vrijdag in de helft van de duizend H&M-filialen in Europa en Noord-Amerika hingen, waren snel uitverkocht. Lagerfeld noemde het 'pijnlijk' dat H&M door de beperking van de oplage zoveel mensen heeft teleurgesteld. Hij vindt het 'snobistisch' dat H&M maar zo weinig kledingstukken heeft geproduceerd en dat veel klanten in kleine steden en Oost-Europa achter het net moesten vissen omdat in 'hun' filiaal niets van Lagerfeld te koop was.
Alleen voor slanke mensen Bovendien is de ontwerper nijdig dat het modewarenhuis een aantal van zijn ontwerpen ook in grote maten heeft gemaakt. "Wat ik ontworpen heb is mode voor smalle slanke mensen." Wel amusant vindt hij het dat Lagerfeld-kledingstukken uit de H&M-collectie nu al op internetsites geveild worden. "Dat mag allemaal. Dat is typisch van onze tijd."