16 november 2004 -
Investeringsmaatschappij Talpa van mediaondernemer John de Mol heeft zijn belang in Versatel uitgebreid van 10,2 procent naar 25,06 procent. Is het een belegging of heeft De Mol andere plannen met het telecombedrijf?
Koop en verkoop
De forse toename blijkt uit het register van de Autoriteit Financiële Markten. Talpa passeerde op 10 november de grens van 25 procent van de aandelen in het kabel- en telecombedrijf. De Mol kocht dit jaar op diverse momenten Versatel-aandelen aan. De oud-topman van het productiebedrijf Endemol vergrootte zijn belang van 1,3 procent (10 maart) naar 5,1 procent (14 mei). Vervolgens verdubbelde De Mol op 14 juli zijn belang naar 10,2 procent. Tussentijds verkocht De Mol overigens ook aandelen en boekte daarmee een forse koerswinst.
Televisiezender In de financiële, maar ook in omroepland, rijst nu de vraag: wat is John de Mol met zijn deelneming van plan? Zoals bekend begint hij volgend jaar een nationale televisiezender op de frequentie van kinderzender Nickelodeon. De Mol gelooft sterk in de integratie van internet, tv en telecommunicatie. Zijn aandelenpakket in Versatel zou daarom wel eens meer kunnen zijn dan een mooie belegging.