zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk ondernemen vooral een woordenbrei

11 november 2001 - Grote Nederlandse bedrijven geven nauwelijks concreet aan hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. De meeste bedrijven zeggen weliswaar verantwoord te ondernemen, maar geven niet precies aan hoe zij dit doen.

Dat blijkt uit een onderzoek van het adviesbureau Berenschot. Het bureau onderzocht hoe bedrijven rekening houden bij de bedrijfsvoering met zaken als milieu, mensenrechten, veiligheid, gezondheid en personeel. Daartoe werden de jaarverslagen van de vijftig grootste Nederlandse bedrijven, 25 beursgenoteerde en 25 niet-beursgenoteerde bekeken. Berenschot concludeert dat het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) maar beknopt aan bod te komt in de jaarverslagen.



Volgens Berenschot hoeft dit niet per se te betekenen dat de bedrijven niets doen: ze melden het alleen niet. Unilever, Shell, ING, Schiphol, Philips en ABN Amro leggen volledig verantwoording af over hun MVO-activiteiten. Ze melden welke resultaten ze boeken en of ze daarmee voldoen aan wettelijke verplichtingen en internationale normen. Ook hebben deze bedrijven hun verslaglegging onafhankelijk laten controleren. De grote groep bedrijven achter deze kopgroep meldt MVO ter harte te nemen, maar houdt het bij algemene uitgangspunten en ambities. Sommigen geven wel aan op welke concrete terreinen ze actief zijn, maar melden de resultaten niet. Een forse minderheid - veertien bedrijven - meldt helemaal niets.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10