11 november 2001 -
Grote Nederlandse bedrijven geven nauwelijks concreet aan hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. De meeste bedrijven zeggen weliswaar verantwoord te ondernemen, maar geven niet precies aan hoe zij dit doen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het adviesbureau Berenschot. Het bureau onderzocht hoe bedrijven rekening houden bij de bedrijfsvoering met zaken als milieu, mensenrechten, veiligheid, gezondheid en personeel. Daartoe werden de jaarverslagen van de vijftig grootste Nederlandse bedrijven, 25 beursgenoteerde en 25 niet-beursgenoteerde bekeken. Berenschot concludeert dat het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) maar beknopt aan bod te komt in de jaarverslagen.
Volgens Berenschot hoeft dit niet per se te betekenen dat de bedrijven niets doen: ze melden het alleen niet. Unilever, Shell, ING, Schiphol, Philips en ABN Amro leggen volledig verantwoording af over hun MVO-activiteiten. Ze melden welke resultaten ze boeken en of ze daarmee voldoen aan wettelijke verplichtingen en internationale normen. Ook hebben deze bedrijven hun verslaglegging onafhankelijk laten controleren. De grote groep bedrijven achter deze kopgroep meldt MVO ter harte te nemen, maar houdt het bij algemene uitgangspunten en ambities. Sommigen geven wel aan op welke concrete terreinen ze actief zijn, maar melden de resultaten niet. Een forse minderheid - veertien bedrijven - meldt helemaal niets.