zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Amerikaanse werkgevers domineren meest favoriete Europese werkgevers

Amazon meest populaire Europese werkgever

20 oktober 2022 - Zes van de tien meest favoriete werkgevers in Europa heeft zijn oorsprong in Amerika. Hieronder vallen; Amazon, Microsoft, Google, Apple, Coca Cola en IBM. In de Europese top tien komen ook Duitse, Zweedse en Britse werkgevers voor. Opvallend is dat IT’ers en Technici vaker interesse hebben in de automotive branche, mede ingegeven voor de masculiniteit van de doelgroep.

De vrouwelijke doelgroep heeft juist interesse in bedrijven in de retail en sociale organisaties. Hieronder vallen Europese supermarktketens, modegiganten en drogisterijen. Deze zijn vaak wel van Europese bodem. Verder valt op dat bij theoretisch opgeleiden studenten er meer dan gemiddeld interesse is in grote consultancy bedrijven.



Top tien
De top tien van favoriete werkgevers onder theoretisch opgeleiden studenten:
1.       Amazon
2.       Google
3.       Microsoft
4.       Apple
5.       NHS
6.       Ikea
7.       Coca Cola
8.       Lidl
9.       IBM
10.     BMW

Geen één Europese werkgever, wel nationale favorieten
Europese werkgevers zijn vooral nationaal sterk. Bedrijven als Ikea, BMW en Lidl ontstijgen hun nationale populariteit al is volstrekt helder uit welke landen de origine van deze werkgevers liggen. Er is in Europa derhalve nauwelijks sprake van echt Europese werkgevers. Een speelveld waar Amerikaanse werkgevers dankbaar gebruik maken in de ‘war for talent’. "De wereldwijde krapte op de arbeidsmarkten en in het bijzonder in Europa en Amerika maakt het belang van een sterk werkgeversmerk evident. Amerikaanse bedrijven hebben een sterk voordeel in de wereldwijde war for talent door hun sterke voorkeur onder talent. Europese werkgevers moeten groter denken en acteren om een vuist te maken op de Europese en wereldwijde arbeidsmarkt,"  aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group.
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het een missie voor bedrijven om talent aan te trekken en te behouden. Employer branding wordt dit jaar door organisaties nog meer gezien als topprioriteit om de zoektocht naar talent te vereenvoudigen. Een goede employer branding helpt namelijk bij het aantrekken, aannemen en behouden van talent. De eerste stappen in de richting van de lijst met favoriete werkgevers is door goede en eerlijke arbeidsvoorwaarden te bieden, goed voor het eigen personeel te zorgen, toekomstperspectief, ontwikkeling te bieden en de bekendheid hiervan te vergroten bij het publiek.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 Dit zijn de 150 beste werkgevers van Europa
 Helft Nederlandse organisaties worstelt met positionering als aantrekkelijke werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10