Ontslagen werknemers reageren grofweg op drie manieren
26 juli 2001 -
De emotionele effecten van ontslag kunnen zeer verschillend zijn. De wijze waarop een ex-werknemer tegenover zijn laatste baan stond is daarin een bepalende factor.
Sommigen zien hun baan als een opstapje naar de volgende baan of anderszins als tussenstation; anderen ontlenen hun bestaanszekerheid aan hun baan. Voor deze laatsten kan ontslag zeer verstorend zijn.
In Harvard Business Review worden drie mogelijke reacties genoemd.
1. 'Identiteit verliezen' Werknemers die zich teveel met hun baan identificeren en die zich onmisbaar achten, lopen het risico in de 'lost identity'-valkuil te vallen.
2. 'Familie verliezen' Werknemers die emotionele banden met collega's hebben, zijn vatbaar voor het 'lost family'-syndroom.
3. 'Ego verliezen' De 'lost ego'-valkuil is tenslotte voor de introverte werknemer die zich stil en zonder verdere onderhandeling terugtrekt uit de ontslag-afhandeling.
Door onder meer het aanleren van een 'tussenstation' attitude, een uitgebreid sociaal netwerk, ontslag-clausules in het contract en door bij vroegtijdige signalen zelf het ontslag te initieren krijgt een werknemer een op z'n minst schijnbare controle over de manier waarop hij of zij ontslagen wordt.