zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris

Veel onwetendheid over loon van collega’s

4 oktober 2022 - Bijna zeven op de tien Nederlanders vindt dat er meer openheid moet zijn over salarissen. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Panel Inzicht in opdracht van Mediumchat.nl. Het onderzoeksbureau deed onder meer dan 1.000 respondenten onderzoek naar de taboes over geldzaken onder Nederlanders. Binnen vacatureteksten en op de werkvloer moet men meer open zijn over salaris, vindt 68 procent van de Nederlanders.

57 procent geeft aan niet van zijn of haar collega’s te weten wat ze per maand op hun rekening gestort krijgen. Wel denkt 45 procent gemiddeld minder te verdienen dan zijn of haar directe omgeving.


 
Liever een leuke baan
Toch blijkt geld niet alles. 71 procent heeft liever een leuke baan met een lager salaris, dan een baan die minder leuk is en meer betaalt. Ook is er maar een kleine groep die recent om loonsverhoging heeft gevraagd of van plan is dit te doen naar aanleiding van de stijgende prijzen: 19 procent. Mogelijk heeft dit te maken met het nog altijd heersende taboe over geldzaken. Bijna de helft van de Nederlanders (44 procent) geeft namelijk aan gesloten te zijn over zijn of haar financiële situatie. Eén op de drie respondenten zegt daarnaast het vervelend te vinden over geld te praten. 
 
Minder geld voor leuke dingen
Vanwege de aanhoudende inflatie geven Nederlanders aan zich op financieel vlak  minder zorgeloos te voelen dan voorheen. Zo zorgt het bij 41 procent van de mensen voor piekeren en een kwart van de mensen is sneller geprikkeld. 60 procent is dan ook meer op aanbiedingen gaan letten. Ook probeert meer dan de helft (56 procent) het energie- en waterverbruik te verminderen. Een pilsje drinken op het terras of lekker uiteten? Bijna vier op de tien (38 procent) van de respondenten geeft aan minder naar horeca te gaan of geld uit te geven aan andere uitjes.
 
Hulp en advies vragen
Nederlanders praten het liefst met hun partner en/of familie over hun geldzaken. Er is ook een groep die dit liever met een onbekend persoon doet (30 procent). Meer dan de helft van de Nederlanders (55 procent) zegt er voor open te staan om financiële hulp of advies te ontvangen. Daarnaast geeft iets meer dan de helft van de respondenten (51 procent) aan op zoek te gaan naar tips en informatie over het besparen van geld. Dit is ook terug te zien in de data van de zoekmachines. Het zoekvolume van de term ‘bespaartips’ is de afgelopen drie maanden met 900 procent gestegen. Ook de term ‘extreem geld besparen’ was nog nooit zo populair in de zoekmachines.
Ook spiritueel coaching platform Mediumchat.nl ziet steeds meer mensen met financiële zorgen. "De laatste maanden zie ik zeker een piek in het aantal chats over geldzaken. Opvallend is dat de mensen iets van schaamte hebben als ze hierover praten, dus meestal worden deze vragen indirect gesteld," zegt één van de mediums. "Wat ik vooral zie, is dat mensen zich zorgen maken of hun zaak nog open kan blijven en bang zijn hun lening niet meer te kunnen afbetalen. Mensen zijn in deze tijd extra op zoek naar het idee dat er verandering komt en het beter gaat worden."
 
De volledige onderzoeksresultaten zijn hier te vinden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
 Twee op de drie Nederlanders voorstander van vierdaagse werkweek
 Developers krijgen salarisaanbod dat 4,2 procent boven hun verwachting ligt
 Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10