zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt

Nederland verliest aantrekkelijkheid op gebieden als tolerantie, huisvesting en gezondheidszorg

9 augustus 2022 - Kennismigranten van buiten de EU willen langer of permanent in Nederland blijven en hebben ook vaker de intentie om Nederlands te leren en de Nederlandse nationaliteit aan te vragen. Onder kennismigranten van binnen de EU is dit veel minder het geval. Het aantrekken van kennismigranten van buiten de EU heeft een duurzamer effect op de arbeidsmarktschaarste dan het aantrekken van kennismigranten van binnen de EU.

Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Ravecruitment naar de drijfveren, ervaringen en het toekomstperspectief van kennismigranten in Nederland, van binnen en buiten de EU.



-          Kennismigranten van buiten de EU geven vaker aan de intentie te hebben om te blijven in Nederland en te integreren in de Nederlandse samenleving vergeleken met kennismigranten van binnen de EU. De redenen van de gehele groep om wel of niet terug te keren naar het thuisland zijn vaak gerelateerd aan omstandigheden met familie, politiek en economie.
 
-          De beweegredenen voor een internationale carrière van kennismigranten van buiten de EU zijn langduriger van aard. Investeren in deze doelgroep door hen de hulp te bieden op het vlak van juridisch papierwerk en een betrokken contactpersoon kan helpen om hun onboarding te vergemakkelijken. Daarnaast kan een flexibele houding van de werkgever ten aanzien van vrije dagen voor bijvoorbeeld familie-evenementen in het land van herkomst helpen in een duurzame relatie met kennismigranten. Een internationale werknemer moet tenslotte langer reizen om bijvoorbeeld bij een bruiloft in zijn familie aanwezig te zijn.
 
-          Voorheen stond Nederland bekend om haar tolerantie, huisvesting en gezondheidszorg. Dit zijn juist terreinen waarop Nederland positie verliest. Dit geldt specifiek voor Amsterdam, waar met name de problemen op het gebied van huisvesting groter zijn (de hoofdstad steeg in 2022 van de 35e naar de 25e plek als duurste stad om in te wonen volgens het ‘cost of living’ onderzoek van Mercer). Dit effect zal naar alle waarschijnlijkheid ook doorsijpelen naar de overige grote steden in Nederland.
 
-          Het afschaffen van de 30 procent regeling zal onvermijdelijk effect hebben op de keuze van kennismigranten om in Nederland te wonen.  Met name voor de kennismigranten van buiten de EU die minder tevreden zijn over het netto salaris in Nederland.
 
-          De ‘digital nomads’ is een groeiende groep van internationale werkers die locatieonafhankelijk werk uitvoeren, en eenvoudiger tussen verschillende landen beweegt. Dat betekent dat het ook lastiger wordt om deze groep te behouden.

"Waar de kennismigrant eerder vooral tijdelijk in Nederland werkzaam was, blijkt de kennismigrant van nu vooral een permanente aanwinst te zijn. Dat is zeer wenselijk om de arbeidsmarkt meer in balans te brengen en draagt bij aan economische ontwikkeling, groei van de organisatie en diversiteit en stabiliteit van het personeelsbestand," zegt Gijs Notté, directeur van Ravecruitment.

De keuze van kennismigranten om op dit moment voor Nederland te kiezen is gebaseerd op andere belangen. Om als land toch nog kennismigranten aan te trekken is het van belang om allereerst een stabiel economisch klimaat te hebben. Daarnaast kan het zich het beste onderscheiden op andere terreinen, zoals de balans tussen werk en privé, het gebruik van de Engelse taal, het openbaar vervoer netwerk en de openheid van de bevolking.
Organisaties kunnen kennismigranten op verschillende platformen bereiken. Kennismigranten halen hun informatie in het migratieproces met name van websites die te maken hebben met werk, huizen, en sociale contacten, zoals LinkedIn, Funda en Facebook. Daarnaast maken ze ook gebruik  van specifiekere websites gericht op expats, bijvoorbeeld: iamexpat, Dutchnews en Expatica.nl.


 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kennismigrant wil in Nederland blijven
 Medewerkers in 2021 enthousiaster over nieuwe werkgever dan in 2020
 Anoniem solliciteren voor gelijke kansen op arbeidsmarkt
 Aantal Indiase kennismigranten verdubbeld
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10