zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland verdeeld over eerstvolgende auto

Elektrische auto staat nog niet bovenaan het wensenlijstje

15 juli 2022 - Als het aan de man ligt, komt er een hybride auto op de oprit te staan. Heeft de vrouw het voor het zeggen, dan komt er voorlopig geen (nieuwe) auto en anders ‘gewoon’ een benzineauto. Dat blijkt uit onderzoek van AutoScout24 onder 1.000 Nederlanders. Over het algemeen is de benzineauto nog net het populairst (25,3 procent), boven de hybride auto (21,8 procent) en de elektrische auto (18,2 procent).

Uit cijfers van het online autoplatform blijkt dat er in het eerste halfjaar van 2022 ook meer is gezocht op zowel hybride als elektrische auto’s ten opzichte van het eerste halfjaar in 2021.


Voor hybrideauto’s ging het naar ratio van het totaal aantal bekeken auto’s om een stijging van 4,78 procent naar 5,68 procent en bij elektrische auto’s om een stijging van 1,77 procent naar 3,05 procent. Bij benzine- en dieselauto’s was er daarentegen een afname in het zoekgedrag zichtbaar, respectievelijk een daling van 72,46 procent naar 72,11 procent en een daling van 19,26 procent naar 17,36 procent.

Bus of trein geen alternatief voor automobilist
Overigens geeft 34,5 procent van de respondenten wel aan dat het kopen van een elektrische auto aantrekkelijker wordt nu de benzineprijzen door het dak gaan. Voor 32,5 procent van de mensen waren de gestegen prijzen aan de pomp bovendien reden om meer thuis te blijven de afgelopen maanden. Fietsen als alternatief kwam nog wel in het woordenboek voor van de autobezitter (38,7 procent). Het openbaar vervoer liet de autobezitter liever voor wat het was, slechts rwaalf  procent stapte over op trein of bus.

Met de auto op vakantie
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer mensen dit jaar met de auto op vakantie willen gaan (56,5 procent) dan er vorige zomer een autovakantie gedaan hebben (51,2 procent). Meer dan de helft van de vakantiegangers laat zich daarin dan ook niet tegenhouden door de gestegen benzineprijzen (56,1 procent).
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niets verdeelt mannen en vrouwen zo als de auto. Maar hoe zit het echt?
 Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
 Liever slonzen dan sponsen: merendeel Nederlanders laat auto vaak vies
 Mercedes-Benz verstoten van de troon maar Volkswagen Golf blijft onverminderd populair
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10