zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kaspersky onthult phishingmails die werknemers het meest verwarrend vinden

Waar trap jij in?

14 juli 2022 - Uit phising-simulalorgegevens van Kaspersky blijkt dat werknemers geneigd zijn de valkuilen niet op te merken die verborgen zitten in e-mails over bedrijfskwesties en meldingen van leveringsproblemen. Bijna één op de vijf (zestien procent tot achttien procent) klikte op de link in e-mailsjablonen die phishingaanvallen nabootsten.

Volgens schattingen begint 91 procent van alle cyberaanvallen met een phishing-e-mail en zijn phishing-technieken betrokken bij 32 procent van alle succesvolle gegevensinbreuken. Om meer inzicht te krijgen in deze dreiging, heeft Kaspersky gegevens geanalyseerd die zijn verzameld met een phishing-simulator. Deze tool, die is geïntegreerd in het Kaspersky Security Awareness Platform, helpt bedrijven te controleren of hun medewerkers een phishing-e-mail van een echte e-mail kunnen onderscheiden zonder dat de bedrijfsgegevens gevaar lopen. Een beheerder maakt een keuze uit de set sjablonen die veelvoorkomende phishingscenario's nabootsen, of creëert een sjabloon op maat. Vervolgens verstuurt de beheerder het sjabloon naar een groep medewerkers zonder ze van tevoren te waarschuwen en houdt de resultaten bij. Een groot aantal gebruikers dat op de link klikt, is een duidelijke indicatie dat aanvullende awareness training op het gebied van cybersecurity nodig is.  


 
De vijf meest effectieve phishingmails
Volgens recente phishing-simulatiecampagnes zijn dit de vijf meest effectieve soorten phishing-e-mails:
•              Onderwerp: Mislukte afleverpoging - Helaas kon onze koerier uw artikel niet afleveren. Afzender: Postbezorgdienst. Klik conversie: 18.5 procent
•              Onderwerp: E-mails niet afgeleverd vanwege overbelaste mailservers. Afzender: Het Google support team. Klik conversie: 18 procent
•              Onderwerp: Online enquête onder werknemers: Wat zou je verbeteren aan het werken bij het bedrijf. Afzender: HR Afdeling. Klik conversie: 18 procent
•              Betreft: Herinnering: Nieuwe bedrijfsbrede dresscode. Afzender: Personeelszaken. Klik conversie: 17.5 procent
•              Betreft: Attentie alle medewerkers: nieuw ontruimingsplan voor het gebouw. Afzender: Afdeling Veiligheid. Klik conversie: 16 procent
 
Minder succesvol
Tot de andere phishing-e-mails die een aanzienlijk aantal kliks opleverden, behoren reserveringsbevestigingen van een boekingsservice (elf procent), een melding over een geplaatste bestelling (elf procent) en een aankondiging van een IKEA-wedstrijd (tien procent).
Aan de andere kant bleken e-mails die de ontvanger bedreigen of direct voordeel bieden minder "succesvol" te zijn. Een sjabloon met als onderwerp "Ik heb je computer gehackt en ken je zoekgeschiedenis" kreeg twee procent van de kliks, terwijl aanbiedingen voor gratis Netflix en $1.000 slechts een procent van de werknemers wist te misleiden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
 Technology wijst op een gebrek aan vertrouwen en middelen op het gebied van incidentrespons
 Phishing-mails gericht op business, IT en HR worden gevaarlijker
 Eén op de drie ongetrainde medewerkers vormt risico voor de veiligheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10