zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jongere generatie haakt af bij oneerlijke duurzaamheidsbeloftes

Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid

8 juli 2022 - Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid. Ze zijn kritischer op misstanden en valse duurzaamheidsbeloften dan de oudere generaties Nederlanders. Als iets niet bevalt switchen ze sneller van merk. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.001 Nederlanders door marktonderzoeksbureau MarketResponse, b-open en IVRM Reputatie.

Zo heeft 37 procent van de jongere generatie (18 tot 34 jaar) in het afgelopen jaar iets gelezen over misstanden in de productieketen van een bedrijf. Daarnaast gaf 41 procent van de achttien tot 34-jarigen aan eigen onderzoek te doen om uit te vinden welke producten duurzaam zijn. 33 procent van de jongere generatie boycotten product of merk vanwege negatieve berichtgeving over impact op milieu, natuur of welzijn van mensen en dieren, terwijl zij dit product in het verleden wel kochten. De jonge generatie laat duurzaamheid, vaker dan de oudere generaties, bewust meewegen in hun aankoopbeslissing. Zo heeft 27 procent (vs. elf procent van de 34+’ers ) het afgelopen jaar producten links laten liggen vanwege ongeloofwaardige duurzaamheidscommunicatie. Ook is 31 procent (vs. dertien procent van de 34+’ers) overgestapt op een ander merk vanwege de duurzaamheidsbelofte. De jongere generatie (achttien -34 jaar)  verwacht ook vaak van bedrijven dat zij een duidelijk standpunt innemen in politieke discussies rondom duurzaamheid en maatschappelijke issues (30 procent; vs. 22 procent van de 34+’ers).


Consumenten van alle leeftijden vinden het belangrijk dat bedrijven eerlijk en duidelijk zijn over hoe ze duurzaam ondernemen. Maar liefst 52 procent van de ondervraagden wil zien hoe en waar duurzaamheid terugkomt in het bedrijfsbeleid. Daarbij lijkt het erop dat Gen-Z beter is in het beoordelen van het duurzaamheidsbeleid van bedrijven. 40 procent van de 18-24 jarigen geeft aan dat zij het duurzaamheidsbeleid van bedrijven vaak onduidelijk vinden terwijl dit een stuk hoger ligt onder 34+’ers (72 procent).

Gen-Z maatschappelijk gedreven
"De noodzaak van goede duurzaamheidscommunicatie neemt alleen maar toe door het generatie-effect dat we ook in dit onderzoek zien,", zegt Fred Roodbeen, principal consultant bij MarketResponse. "Gen Z is echt maatschappelijk gedreven. Om deze generatie aan te spreken moeten je missie en je positionering maatschappelijk relevant zijn. Je merk moet ergens voor staan en dat gaat verder dan alleen jezelf mooi presenteren naar de buitenwereld toe."  
Volgens Berlinda Harkink, directeur reputatie & strategie bij IVRM Reputatie, is er werk aan de winkel voor bedrijven en maatschappelijke organisaties. "Het is tijd dat organisaties duidelijk en vooral eerlijk communiceren over de duurzaamheidsprestaties, zelfs als ze daarin achterlopen. Die rol moeten ze niet alleen extern uitdragen, maar zeker ook intern. Gebrekkige duurzaamheidscommunicatie kost een bedrijf niet alleen het vertrouwen van consumenten, maar ook dat van (potentiële) medewerkers."
HP Inc. (NYSE: HPQ) deelt het onderzoek van HP Wolf Security, waaruit blijkt dat ontwikkelingen in de manier waarop organisaties werken nieuwe uitdagingen met zich meebrengen voor IT-teams op het gebied van firmwarebeveiliging. Nu hybride werken steeds meer de norm is, zeggen IT-managers dat het moeilijker is dan ooit om zich te verdedigen tegen firmware-aanvallen.De verschuiving naar hybride werken heeft de manier veranderd waarop organisaties endpoint beveiliging beheren en daarnaast nieuwe uitdagingen aan het licht gebracht rond de beveiliging van apparaat firmware. Uit het wereldwijde HP Wolf Security onderzoek onder 1.100 IT-managers blijkt het volgende: 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes stappen naar een duurzamere bedrijfsvoering met behulp van data
 Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
 Meer dan de helft van de Chief Supply Chain Officers zou winst opgeven voor duurzaamheid
 Helft Nederlanders zou werkgever verlaten bij gebrek MVO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10