Jongere generatie haakt af bij oneerlijke duurzaamheidsbeloftes
Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid
8 juli 2022 -
Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid. Ze zijn kritischer op misstanden en valse duurzaamheidsbeloften dan de oudere generaties Nederlanders. Als iets niet bevalt switchen ze sneller van merk. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.001 Nederlanders door marktonderzoeksbureau MarketResponse, b-open en IVRM Reputatie.
Zo heeft 37 procent van de jongere generatie (18 tot 34 jaar) in het afgelopen jaar iets gelezen over misstanden in de productieketen van een bedrijf. Daarnaast gaf 41 procent van de achttien tot 34-jarigen aan eigen onderzoek te doen om uit te vinden welke producten duurzaam zijn. 33 procent van de jongere generatie boycotten product of merk vanwege negatieve berichtgeving over impact op milieu, natuur of welzijn van mensen en dieren, terwijl zij dit product in het verleden wel kochten. De jonge generatie laat duurzaamheid, vaker dan de oudere generaties, bewust meewegen in hun aankoopbeslissing. Zo heeft 27 procent (vs. elf procent van de 34+’ers ) het afgelopen jaar producten links laten liggen vanwege ongeloofwaardige duurzaamheidscommunicatie. Ook is 31 procent (vs. dertien procent van de 34+’ers) overgestapt op een ander merk vanwege de duurzaamheidsbelofte. De jongere generatie (achttien -34 jaar) verwacht ook vaak van bedrijven dat zij een duidelijk standpunt innemen in politieke discussies rondom duurzaamheid en maatschappelijke issues (30 procent; vs. 22 procent van de 34+’ers).
Consumenten van alle leeftijden vinden het belangrijk dat bedrijven eerlijk en duidelijk zijn over hoe ze duurzaam ondernemen. Maar liefst 52 procent van de ondervraagden wil zien hoe en waar duurzaamheid terugkomt in het bedrijfsbeleid. Daarbij lijkt het erop dat Gen-Z beter is in het beoordelen van het duurzaamheidsbeleid van bedrijven. 40 procent van de 18-24 jarigen geeft aan dat zij het duurzaamheidsbeleid van bedrijven vaak onduidelijk vinden terwijl dit een stuk hoger ligt onder 34+’ers (72 procent).
Gen-Z maatschappelijk gedreven
"De noodzaak van goede duurzaamheidscommunicatie neemt alleen maar toe door het generatie-effect dat we ook in dit onderzoek zien,", zegt Fred Roodbeen, principal consultant bij MarketResponse. "Gen Z is echt maatschappelijk gedreven. Om deze generatie aan te spreken moeten je missie en je positionering maatschappelijk relevant zijn. Je merk moet ergens voor staan en dat gaat verder dan alleen jezelf mooi presenteren naar de buitenwereld toe."
Volgens Berlinda Harkink, directeur reputatie & strategie bij IVRM Reputatie, is er werk aan de winkel voor bedrijven en maatschappelijke organisaties. "Het is tijd dat organisaties duidelijk en vooral eerlijk communiceren over de duurzaamheidsprestaties, zelfs als ze daarin achterlopen. Die rol moeten ze niet alleen extern uitdragen, maar zeker ook intern. Gebrekkige duurzaamheidscommunicatie kost een bedrijf niet alleen het vertrouwen van consumenten, maar ook dat van (potentiële) medewerkers."
HP Inc. (NYSE: HPQ) deelt het onderzoek van HP Wolf Security, waaruit blijkt dat ontwikkelingen in de manier waarop organisaties werken nieuwe uitdagingen met zich meebrengen voor IT-teams op het gebied van firmwarebeveiliging. Nu hybride werken steeds meer de norm is, zeggen IT-managers dat het moeilijker is dan ooit om zich te verdedigen tegen firmware-aanvallen.De verschuiving naar hybride werken heeft de manier veranderd waarop organisaties endpoint beveiliging beheren en daarnaast nieuwe uitdagingen aan het licht gebracht rond de beveiliging van apparaat firmware. Uit het wereldwijde HP Wolf Security onderzoek onder 1.100 IT-managers blijkt het volgende: