1 november 2004 -
Stiekem je boodschap onder de aandacht brengen werkt beter dan die boodschap op de vertrouwde manier van de daken schreeuwen. Want consumenten hebben je dan snel door en wenden zich af. Daarover bericht de California Management Review.
Het effect van reguliere marketingtechnieken verwatert. Met heimelijke marketingtechnieken kunnen aanbieders door het cynisme van consumenten heenbreken.
Virale marketing Er zijn verschillende vormen van heimelijke marketing. Zo kunnen jonge acteurs of andere ingehuurde merkduwers via virale marketing hun leeftijdsgenoten prima bereiken via internet: in chatrooms, nieuwsgroepen, weblogs, noem maar op. Onopvallend laten zij merken waarom zij een bepaald merk cool vinden. Deze 'authentieke' gebruikservaringen worden door hun internettende leeftijdsgenoten opgepikt en vertrouwd.
Mobieltje-met-camera Diezelfde ingehuurde types kunnen ook in de echte wereld op doelgroepen afstappen. Bekend is de heimelijke marketing van Sony Ericsson bij de lancering van de T68i, het eerste mobieltje-met-camera, begin 2002. Zogenaamde stelletjes gingen naar trendy plekken en vroegen aan voorbijgangers, type trendsetter, hen even te fotograferen met hun mobieltje. En ja, dat wilde wel de aandacht wekken.
Beroemdheden Een sterk bekritiseerde vorm van heimelijke marketing is het inhuren van beroemdheden, die in interviews doodleuk vertellen over hun ervaringen met een bepaald merk. Zo vertelde Lauren Bacall in de Today Show over een blinde vriend, wiens gezichtsvermogen wonderbaarlijk was hersteld na gebruik van het middel Visudyne. Argeloze kijkers wisten niet dat Bacall betaald door de fabrikant van het geneesmiddel.
Games Minder risicovol is heimelijke marketing via videogames. Gamers hebben wel door dat er reclame in hun spelletjes zit, maar vinden dat niet erg. En ze blijken de commerciële boodschappen opvallend goed te onthouden.
Bron:Marketing Online