Millennials en Gen Z’s in Nederland hebben behoefte aan sociale contacten, zorgeloos reizen, flexibele werktijden en betekenisvol werk
De werkplek van de toekomst
3 juni 2022 -
Millennials en Gen Z’s in Nederland geven aan wat zij zoeken in de perfecte baan na de pandemie. Flexibele werktijden, mogelijkheden om te reizen, betekenisvol werk en diversiteit op de werkvloer zijn volgens hen de belangrijkste factoren. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek onder Millennials (26-41 jaar) en Gen Z’s (18-25 jaar), in opdracht van Hilton.
Uit het onderzoek blijkt dat de perfecte baan de mogelijkheid moet bieden om nieuwe mensen te ontmoeten, verschillende rollen te kunnen uitproberen en er moet een goede werk-privé balans zijn. Daarnaast blijkt dat 76 procent van de respondenten zich aangetrokken voelt tot organisaties met duidelijk beleid op het gebied van milieu en sociale kwesties.
Diverse werkplek
De resultaten laten verder zien dat een diverse en inclusieve werkplek belangrijk is volgens 77 procent van de Millennials en Gen Z’s. 86 procent van de respondenten vindt dat sociale contacten belangrijker zijn geworden na de pandemie. Ook geeft 83 procent aan dat ze het belangrijk vinden dat hun werkgever een sterk welzijnsbeleid uitvoert. Zestien procent van deze groep geeft aan dat ze in het afgelopen jaar hebben overwogen om van baan te wisselen, omdat ze zich zorgen maakten over hun mentale gezondheid en welzijn.
Perfecte baan
Andere factoren bij de zoektocht naar de perfecte baan waren onder andere uitgebreide mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling (82 procent), flexibel werken (80 procent), ondersteuning voor persoonlijke ontwikkeling (76 procent) en erkenning van prestaties (80 procent). De resultaten lieten daarnaast zien dat achttien-41 jarigen meer belang hechten aan de mogelijkheid om hun carrière binnen één organisatie op te bouwen (85 procent) dan een carrière op te bouwen door steeds van werkgever te veranderen (acht procent).
40 procent van de Millennials en Gen Z’s heeft de afgelopen twaalf maanden een carrière in de horeca overwogen. Deze sector heeft volgens respondenten aantrekkelijke voordelen, zoals het ontmoeten van nieuwe mensen (30 procent), afwisseling in het dagelijkse werk (28 procent), flexibele werktijden (23 procent) en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te leren (25 procent).
De resultaten laten tot slot zien dat traditionele banen, zoals in de techniek (acht procent) of bouw (vijf procent), niet langer in trek zijn als je ze vergelijkt met een baan als sociale media-influencer (zestien procent).