zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden

Het verifiëren van de identiteit is een belangrijk onderdeel van de aanvraag van een financieel product

24 mei 2022 - Nederlanders staan open voor nieuwe, innovatieve manieren om hun identiteit aan te tonen. Dit blijkt uit Battle to Onboard, een groot Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7600 consumenten van financiële producten zoals een bankrekening of hypotheek. Identificatie met behulp van een digitale identiteit zoals iDIN heeft echter nog altijd de voorkeur.

Het verifiëren van de identiteit is een belangrijk onderdeel van de aanvraag van een financieel product. Bijna de helft van de Nederlanders identificeerde zich al eens met NFC, waarbij de chip in een identiteitsbewijs tegen een smartphone aan wordt gehouden. Daarnaast staat ruim een kwart ervoor open om dit te proberen. Dit beeld zien we ook bij het identificeren met een biometrisch kenmerk zoals een vingerafdruk. De ervaringen met beide technologieën zijn overwegend positief.


De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39 procent) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29 procent). Een fysiek bezoek aan het filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.

Consument wil zelf kiezen Veel mensen sluiten nu hun hypotheek of andere lening over in verband met de stijgende rente. Financiële dienstverleners die hiervan willen profiteren, moeten goed kijken naar hun identificatieproces. Nederlanders hechten namelijk aan keuzevrijheid. Ruim drie kwart van de consumenten wil bij de aanvraag van een financieel product kunnen kiezen uit verschillende identificatiemethoden. Is het noodzakelijk om een identiteitsbewijs te tonen in een fysieke vestiging? Dan begint bijna een derde niet eens met de aanvraag.
"De consument stelt steeds hogere eisen aan het onboardingproces", zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. "Sommige vormen van identiteitscontrole zijn duidelijk populairder dan andere. Uit dit onderzoek blijkt echter vooral dat consumenten keuze willen hebben. Slimme financiële dienstverleners spelen hierop in door verschillende identificatiemethoden aan te bieden. Alleen zo creëren ze de optimale klantervaring voor iedereen."

Battle to Onboard
Aan het onderzoek ‘Battle to Onboard’ werkten ruim 7600 consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. De respondenten beantwoordden een reeks vragen over hun ervaringen en voorkeuren bij de aanvraag van financiële producten. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun onboardingproces
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU-wallet
 Digitale transformatie stuwt groei machine-identiteiten
 Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
  Miljoenen Nederlanders vrezen identiteitsdiefstal in 2022
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10