zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dit is waarom managers soms koffie moeten halen

Managen en crises overwinnen met koffie

6 april 2022 - Koffie halen kan perfect een managementtaak zijn. Meer zelfs: koffie speelt een belangrijke rol bij het managen van mensen. Hoe dat juist zit en welke rol koffie kan spelen, legt Joël Nieuwenhuizen uit. Nieuwenhuizen is growth manager bij Zelfkoffiezetten.nl.

Nieuwenhuizen legt uit waarom de manager maar beter zelf zijn eigen koffie kan halen: "De tijd dat koffie halen het werk was van de secretaresse is echt wel voorbij. Niet alleen omdat managers tegenwoordig een eigen koffiemachine in hun kantoortje hebben, maar vooral omdat het het ideale moment is om echt dicht bij de mensen te staan. Als manager even een praatje slaan aan de koffieautomaat zorgt voor een vertrouwensband en draagt bij aan de goede sfeer."



Koffie halen voor zichzelf en voor het team
Volgens Nieuwenhuizen moet de manager niet alleen z'n eigen koffie halen, maar ook die van zijn team: "Bij voorkeur doet de manager dat iedere ochtend, bij het begin van de werkdag. Even koffie halen voor het hele team en de koffie op hun bureau neerzetten, terwijl er tijd is voor een praatje. Geen praatje over het werk, maar wel over hoe die hockeywedstrijd nu is afgelopen, over hoe het met de kinderen gaat en over hoe de film was. Zo mist de manager nooit iemand aan de koffieautomaat en voelt iedereen zich gewaardeerd. Tussen neus en lippen door blijft het natuurlijk wel mogelijk om even enkele werkdingetjes te benoemen, zonder daarin te overdrijven. Weet dat dergelijke koffie- en kletsmomentjes al snel een vergadering schelen en dat het dus geen verloren tijd is."

Managen en crisissen overwinnen met koffie
"Koffie is daarnaast een ideaal managementinstrument. Als teamleden bijvoorbeeld het gesprek aangaan en duidelijk aan het brainstormen zijn, laat de manager hen beter even met rust. Alles wat de manager zegt, wordt toch maar als een verkapte opdracht bekeken. Of men zal bepaalde voorstellen niet durven te doen omdat de manager in de buurt is. Maak van het moment gebruik om gewoon even koffie te halen en kom later terug," legt Nieuwenhuizen uit.
Ook bij crisismomenten is koffie volgens hem nuttig: "Als de druk te groot wordt, ga dan koffie halen. Met iets kleins als een kop koffie straalt een manager rust uit. Hij toont aan dat er zelfs op deze momenten nog tijd is om even het werk aan de kant te schuiven en om koffie te drinken. Dit kan men overigens niet alleen met koffie doen. Zeker wanneer er lange dagen moeten worden geklopt, kan ook een pizza of een snack helpen. Een manager toont ook aan dat hij er op deze lange en lastige dagen is, dat hij meeleeft en dat hij meedoet. Alleen dat is al ongelofelijk belangrijk."

Een eigen koffiemachine blijft belangrijk
Nieuwenhuizen maant wel aan tot voorzichtigheid en terughoudendheid: "De koffiemachine is geen managementmachine. De koffiemachine is van de medewerkers, het is hun territorium. Vertoef er te vaak en het lijkt alsof de manager de medewerkers controleert. Daarom doet een manager er goed aan om een espressoapparaat op het eigen kantoor te plaatsen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een blije thuiswerker leert drie minuten per dag
 Vijf tips om nieuwe medewerkers doeltreffend te onboarden
 De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
 Waarom data de redding zijn voor het gesprek bij de koffieautomaat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10