zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever slonzen dan sponsen: merendeel Nederlanders laat auto vaak vies

De helft stapt niet graag in andermans vuile bolide

4 april 2022 - Nu het Saharazand wederom is neergedaald op de autoruiten, zie je wie zijn ramen lapt en auto wast, maar vooral: wie dat niet doet. Hoe staat het eigenlijk met de poetsperikelen van Nederlanders? Uit onderzoek van  Allianz Direct blijkt dat veel Nederlandse automobilisten nooit (21 procent) of slechts eens in de paar maanden (43 procent) door de wasstraat rijden.

En dat is opvallend, want schijnbaar vinden we een schone auto wel belangrijk (64 procent).



Geen boenbeurt voor de bolide
Wie niet door de wasstraat rijdt, kan de tuinslang en een emmer pakken Toch blijken we erg lui met de spons en laten we zelf niet graag de handen wapperen als het op het boenen van de auto aankomt: 27 procent laat de poetsdoek in het keukenkastje en wast nooit de auto, naast 35 procent die dit eens in de paar maanden doet. Slechts een kleine tiende (zeven procent) van de Nederlanders maakt de buitenkant van de auto ongeveer één keer per week of vaker schoon. Een derde (28 procent) vindt het zelfs leuk om de auto zelf te wassen.
Gelukkig komt het interieur van de ‘heilige koe’ er iets beter vanaf. Bijna de helft (46 procent) ruimt bonnetjes, blikjes, wikkels van snoep en andere rommel eens in de paar maanden op en geeft zijn of haar bolide ook aan de binnenkant een schoonmaakbeurt. Een ruime kwart (27 procent) doet dit zelfs één keer per maand. Meer dan de helft (62 procent) maakt de auto van binnen het liefst zelf schoon in plaats van gebruik te maken van een service.

Zichtbaar vies? Tijd om te wassen
De voornaamste reden om door de wasstraat te rijden (63 procent) of om de auto zelf te wassen (47 procent) is als de auto zichtbaar vies is. Ook speelt tijd een belangrijke rol. Een ruimte kwart (27 procent) rijdt door de wasstraat als daar tijd voor is, voor mensen die de auto zelf wassen bedraagt dit zelfs 43 procent. Eén op de tien heeft een vast moment voor een bezoek aan de wasstraat (tien procent). Eenzelfde aandeel heeft een vast moment om zelf de auto te wassen (negen procent).

We stappen liever niet in bij de sloddervos
Opvallend is dat de helft van de Nederlandse automobilisten liever niet in andermans auto stapt als deze rommelig of vies is. Zelfs twee vijfde van de Nederlanders (40 procent) denkt dat mensen met slordige auto’s over het algemeen zelf ook slordig zijn.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mercedes-Benz verstoten van de troon maar Volkswagen Golf blijft onverminderd populair
 Leaserijders ervaren gebrek aan laadpunten in de wijk
 Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
 Bibberende handen: kwart Nederlanders stapt niet in auto bij sneeuw, regen of storm
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10