zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts vijftien procent van de organisaties heeft een beleid voor hybride werken

Beleid voor hybride werken ontbreekt nog regelmatig

29 maart 2022 - We werken volop hybride. Toch blijven de investeringen in deze nieuwe manier van werken in veel organisaties achter. Dit belemmert een succesvolle terugkeer naar kantoor voor medewerkers. Dat blijkt uit recent onderzoek van Opinium in opdracht van Ricoh.

Aan het onderzoek deden 500 kantoormedewerkers in Nederland mee. Uit de rondvraag blijkt dat zij het liefst deels teruggaan naar kantoor. Dit onderstreept het belang van hybride werken in organisaties. Toch geeft slechts vijftien procent van de respondenten aan dat de organisatie beschikt over een beleid voor hybride werken. Ook zijn de huidige technologie en werkomgeving in veel organisaties ontoereikend om flexibele werkvormen mogelijk te maken. Zo zegt 39 procent dat de werkgever heeft geïnvesteerd in aanvullende technologie en communicatiemiddelen voor vergaderruimtes. Dit terwijl 23 prcoent aangeeft dat het aantal vergaderruimtes op kantoor is afgenomen.



Uitgifte van bruikleenmiddelen
Bij minder dan een derde (32 procent) van de respondenten heeft de werkgever geïnvesteerd in extra voorzieningen voor een uitgifte van apparatuur en kantoorspullen, zonder dat er een collega fysiek aanwezig hoeft te zijn voor die uitgifte. Denk aan lockers die je zelf opent met een persoonlijke pas. Als medewerkers niet (eenvoudig) bij hun spullen kunnen, kan dit ervoor zorgen dat zij minder vaak voor kantoor kiezen. Ook daalt de productiviteit en bestaat het risico dat zij op zoek gaan naar een werkgever die wél flexibiliteit biedt.

Balans vinden
Meer dan de helft (59 procent) van de ondervraagden is van mening dat je zelf moet kunnen kiezen waar je werkt. Tegelijk voelt meer dan een kwart van de medewerkers (29 procent) zich door hun werkgever verplicht om terug te keren naar kantoor. En dat in een tijd waarin de vraag naar talent ongekend hoog is. Bij het vormgeven van een beleid voor hybride werken is het voor het hoger management dus noodzakelijk om een balans te vinden tussen de voorkeuren van medewerkers én de wensen van de organisatie.

Positieve werkervaring voor iedereen
Maurits Aalders, Marketing Director Ricoh Nederland, zegt hierover: "Het is belangrijk dat je alle medewerkers de juiste tools voor samenwerken biedt, ongeacht waar zij werken. Zo creëer je een positieve werkervaring voor iedereen én voorkom je dat er een kloof ontstaat tussen degenen die op kantoor werken en degenen die op afstand werken."

Meer vertrouwen
Het vertrouwen is volgens medewerkers het afgelopen jaar wél toegenomen. Twee derde (66 procent) van de medewerkers gaat ervan uit dat de werkgever er vertrouwen in heeft dat hij of zij ook op afstand productief én gemotiveerd is. Dit is een stijging van 32 procent ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek in 2021.

Investeren in hybride werken
Aalders besluit: "De manier waarop we werken is veranderd. Hybride werken is niet meer weg te denken. En medewerkers verwachten terecht van hun werkgever dat zij dit faciliteren. Werkgevers staan dus voor de uitdaging om een werkomgeving te creëren waar hybride werken écht mogelijk is. Investeren in hybride werken is dan ook een investering in de toekomst: het verhoogt de productiviteit, geeft het werkplezier een impuls én helpt bij het behouden van (schaars) talent."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever is bang werknemers te verliezen als hij geen oplossing vindt voor hybride werken
 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Trends op de werkvloer 2022
 Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10