zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mercedes-Benz verstoten van de troon maar Volkswagen Golf blijft onverminderd populair

Gemiddelde occasionprijs stijgt in 2021 naar recordprijs van 21.686 euro

10 maart 2022 - Volkswagen ging er in 2021 vandoor met de grote winst, zo blijkt uit het jaarlijkse Europa Rapport van AutoScout24. Mercedes-Benz verloor het afgelopen jaar de eerste plaats binnen de categorie ‘Meest populaire automerk’ aan Volkswagen en ook in 2021 bleek de Volkswagen Golf bovendien weer de meest gezochte occasion.

In het onderzoeksrapport van AutoScout24 worden vraag en aanbod van auto’s in zeven Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, model en prijs. Het rapport volgt na een ongekend recordjaar voor de occasionmarkt. De gemiddelde occasionprijs steeg in twaalf maanden tijd met 14,1 procent naar 21.686 euro. Opvallend is ook de Europese aanbodontwikkeling: na een piek van 1.968.649 occasions in februari daalde het aanbod met 35,1 procent naar 1.278.606 occasions in december. AutoScout24 heeft in Nederland dan ook tussen januari en december 40 procent meer kwalitatieve leads met gelieerde autobedrijven gedeeld.



Duitse automerken blijven favoriet onder de Europeanen
Al meerdere jaren zijn de Duitse automerken in trek als het gaat om meest gezochte occasions in Europa. Volkswagen wist Mercedes-Benz, het meest gezochte automerk in 2020, het afgelopen jaar in te halen en werd gevolgd door Mercedes-Benz en BMW. Audi staat net als vorig jaar op nummer vier. De nummer vijf, het Italiaanse Fiat, heeft het Amerikaanse Ford na vier jaar ingehaald. De Nederlandse top vijf verschilt slechts op een punt met vijf Europese meest populaire automerken: op nummer vijf staat daar niet Fiat maar Audi. Opvallend is ook dat Italië en Frankrijk de enige twee landen zijn waar de Duitse automerken geen koploper zijn. In Italië staat Fiat op de eerste plek, in Frankrijk is dat Peugeot.

Volkswagen Golf blijft in trek en stijgt in prijs
Ook in 2021 bleek de Volkswagen Golf het meest populaire model in Europa. Dit model staat op alle landen op de eerste plek. Alleen in Frankrijk staat een ander automodel op plek nummer één, niet de Ford Mustang zoals vorig jaar, maar de Renault Clio. In Nederland is na de Volkswagen Golf ook de Volkswagen Polo populair. Gevolgd door de Opel Corsa, Audi A3 en Opel Astra.
Als een mogelijk gevolg van de populariteit van de Volkswagen Golf is het afgelopen jaar de gemiddelde prijs van dit model aanzienlijk toegenomen. Europa-breed steeg de gemiddelde prijs van deze occasion met 21 procent naar 19.046 euro. Dit is veruit de grootste stijging. Op nummer twee staat een prijsstijging van elf procent voor de Audi A3. De gemiddelde prijs van dit model is 19.678 euro.
 
Flinke opmars van de elektrische auto
Vorig jaar onderzocht AutoScout24 voor het eerst de Europese vraag naar elektrische voertuigen (EV), waarbij de Tesla Model S als meest populaire EV naar voren kwam. Dit jaar is dat Renault ZOE, met in de achtervolging Tesla Model 3, Tesla Model S, BMW i3 en Smart Fortwo. Nederland is het enige land waarbij de Tesla Model S en de Tesla Model X op nummer één en twee staan. De Renault ZOE staat op een derde plek. De algemene Europese vraag naar elektrische auto’s is met 144 procent gestegen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaserijders ervaren gebrek aan laadpunten in de wijk
 Meerderheid Nederlanders die op zoek is naar een nieuwe auto wil een hybride of elektrische auto
 Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
 Een op de vijf stedelingen overweegt compleet overstappen op deelauto's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10