zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee op de vijf organisaties heeft geen KPI’s met betrekking tot productiviteit

Ruim een kwart weet niet hoe ze meer productiviteit kunnen realiseren

24 februari 2022 - Twee op de vijf (38 procent) organisaties beschikt niet over specifieke KPI’s om op meer productiviteit te sturen. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity onder ruim 1.000 werkende Nederlanders. Desondanks staat het onderwerp productiviteit bij een meerderheid van de Nederlandse organisaties (54 procent) hoog op de agenda.

Vooral kleinere organisaties (tot 100 medewerkers) besteden hier veel aandacht aan (63 procent), in vergelijking met grotere organisaties van meer dan 500 medewerkers (52 procent).


 
Meer productiviteit blijft een vraagteken
Ondanks dat productiviteit bij veel organisaties hoog op de agenda staat, weet 27 procent van de medewerkers niet hoe ze een verhoging van de productiviteit kunnen realiseren. Verder blijkt uit het onderzoek dat slechts een derde van de contracturen (32 procent) door werkenden wordt besteed aan het verbeteren van processen, een voor de hand liggende manier om productiviteit te verhogen. Het zijn wederom met name de kleinere organisaties die hier tijd aan besteden. Van hen geeft 38 procent dit aan, tegenover 29 procent van de grotere organisaties. Hoe groter de organisatie, hoe minder tijd er dus wordt besteed aan het optimaliseren van processen.
Wilbert van Beek, algemeen directeur bij Ictivity: "Het is niet gek dat een gedeelte van de organisaties niet weet niet hoe ze productiviteitsverhoging op de werkvloer kunnen realiseren. In veel gevallen ligt hier een gebrek aan overzicht aan ten grondslag. Zeker in grotere organisaties is het lastig om het overzicht te bewaren over op welke manieren mensen te werk gaan en waar verbeteringen mogelijk zijn. Waar begin je? Een dashboard dat de werkwijzen van medewerkers inzichtelijk maakt, is een mooi vertrekpunt. Denk hierbij aan metrics van het gebruik van bijvoorbeeld Office 365 en enkele primaire applicaties in de organisatie. Meer inzicht geeft de mogelijkheid om specifieke verbeterpunten of KPI’s op te stellen. Om vervolgens actief aan de slag te gaan met het verhogen van de organisatieproductiviteit, zonder dat dit te veel tijd in beslag neemt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goed werkende IT belangrijkste vereiste voor productiviteit op de werkvloer
 Werknemers denken dat AI-vaardigheden hun werk gemakkelijker en waardevoller zullen maken
 Ook na de pandemie blijft hoogwaardige audio essentieel voor productiviteit en comfort
 ‘Nudging’: een duwtje in de rug naar meer welzijn en productiviteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10