20 oktober 2004 -
Hoe groter, hoe beter. Dat is de opvatting die met name bij creatieven leeft als het gaat om de werking van advertenties. Daar bedoelen ze meestal mee dat ze veel beeld willen, want dat trekt de aandacht. Ze hebben maar ten dele gelijk, zo blijkt uit langlopend eye-trackingonderzoek van Verify International in Nederland.
Onderzoek
Meer dan 3600 consumenten namen eraan deel en zij kregen advertenties voorgelegd uit bladen als Panorama, Libelle en Cosmopolitan. De afbeelding bleek belangrijk voor basale aandacht. Maar daarbij deed het er weinig toe of het beeld in de advertentie nu een hele, halve of driekwart pagina besloeg.
Aandacht van de consument Om enige verdieping te krijgen in de aandacht van de consument, bleek juist de tekst van belang. Meer woorden zorgen ervoor dat de consument meer tijd neemt voor de advertentie. Opvallend is ook dat het afbeelden van het logo niets aan de aandacht afdoet. De in creatieve kring geliefde stelling dat het logo voor de lezer het sein is om snel de bladzijde om te slaan, gaat dus niet op.
Bron:Marketing Online