zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De zeven belangrijkste merktrends

20 oktober 2004 - Marketing gaat tegenwoordig over sociale en culturele waarden, over authenticiteit en over de invloed van het merk, die zich uitstrekt tot ver voorbij de consument die het product koopt. Internationale experts zijn het erover eens dat er momenteel zeven belangrijk trends te onderscheiden zijn.

1. Authenticiteit


Merken moeten authentiek zijn. Het gaat om de waarheid achter het merk: maakt Nike gebruik van sweatshops bij de productie van zijn schoenen? Druipen de Big Macs letterlijk van het vet? De consument wil het weten en kán het weten, dankzij internet.

2. Beleving
'Beleving' is het sleutelwoord; een merk komt alleen daardoor tot leven, niet meer door wervende teksten en mooie plaatjes.

3. Neurologie
Het zit allemaal in het hoofd van de consument. Wat we mooi of lekker vinden mag dan een kwestie van smaak zijn, eenmaal gevestigde merkvoorkeuren zijn verankerd in onze hersenen.

4. Entertainment
De grens tussen entertainment en branding vervaagt. Het gaat er om net dat punt te vinden waarop de consument het nog accepteert dat zijn favoriete tv-programma reclame maakt voor een merk.

5. Pressiegroepen
Merken hebben invloed op veel meer groepen dan de kopers van het product alleen. Denk aan de milieubeweging, vakbonden, de media en wet- en regelgevende instanties.

6. Psychologisch eigendom
Merken creëren sociale en culturele waarden en zijn daardoor niet langer uitsluitend het intellectueel eigendom van de producenten. De consument eigent zich het merk toe, en verstandige marketeers spelen daarop in.

7. Vrijheid
Het merk 'Amerika' maakt zijn comeback. Ook al zijn we nog zo tegen Bush en de oorlog in Irak, we houden nog altijd van datgene waar Amerika voor staat: vrijheid.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10