zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Omschakeling naar circulaire economie vereist anders meten, sturen en rapporteren

Accounting en reporting zijn onmisbaar om de voortgang naar een circulaire economie aan te tonen

9 februari 2022 - Boekhouding en financiering zijn drijvende krachten in de circulaire transitie, concludeert een samenwerkingsverband van financiële experts, de Coalitie Circulaire Accounting, in een nieuw rapport. Het herdefiniëren van waarde, impact en risico’s is nodig om de winstgevendheid aan te tonen van bedrijven die behoud en hergebruik van materialen voorop stellen.

Nederland wil 100 procent circulair zijn in 2050, en in 2030 50 procent minder grondstoffen verbruiken. De publicatie Financial Accounting in the Circular Economy - Redefining Value, Impact, and Risk to Accelerate the Circular Transition is het resultaat van twee jaar samenwerking. De inzichten en aanbevelingen richten zich op bedrijven, op accountants zowel binnen als buiten organisaties, op financiers en op regelgevende instanties. Deze partijen kunnen een speelveld creëren dat grotere kansen biedt aan circulair ondernemen. Dat is noodzakelijk om onze klimaatdoelen te halen en te zorgen dat de grondstoffen waar onze economie – en ons welzijn – van afhangen langer hun waarde behouden: zodat zij niet in het huidige tempo uitgeput raken en verworden tot afval.


 
Accounting en reporting
Accounting en reporting zijn onmisbaar om de voortgang naar een circulaire economie aan te tonen, stelt de Coalitie Circulaire Accounting. Het geeft zekerheid aan belanghebbenden zoals beleggers en financiers. Ook creëert het focus op circulariteit door iedereen in de organisatie te dwingen tot nadenken over circulariteit in ontwerp, processen en activiteiten. Wanneer we afval en vervuiling zien als ontwerpfouten in plaats van onvermijdelijke bijproducten van de dingen die we maken, worden we ertoe aangezet onze manier van produceren en consumeren anders in te richten.
 
Transparantie
Transparantie van de sociale en ecologische impact van bedrijven naast hun financiële resultaten is de sleutel om echt de vruchten te plukken van een circulaire economie. Hierdoor wordt de positieve impact van circulaire bedrijfsmodellen vastgelegd. Dit vereist echter een herziening van de manier waarop we waarde, impact en risico definiëren: het heroverwegen van bestaande benaderingen en methodes, het veranderen van mentaliteit en het transformeren van ons vocabulaire zijn fundamenteel om circulariteit te ondersteunen en te versnellen.
 
De Coalitie Circulaire Accounting is een samenwerking tussen de volgende partijen:
 Circle Economy, Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA), ABN AMRO, Rabobank, KPMG, Alfa Accountants en Adviseurs, Allen & Overy, Impact Economy Foundation, Invest-NL, Sustainable Finance Lab en wetenschappers verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en Avans Hogeschool. De CCA wordt medegefinancierd door Invest-NL en NBA.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechts één op de vijf werkenden verwacht dat Nederland in 2050 een circulaire economie heeft
  Circulair inkopen met normen
 Driekwart Nederlanders niet bekend met 'circulaire economie'
 Circulaire en duurzame businessmodellen – hoe werken ze?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10