zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander zit gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm

Bijna een kwart maakt zich zorgen over hoeveel tijd ze besteden aan social media en hun mobiele telefoon

4 februari 2022 - Nederlanders besteden ‘slechts’ 5,5 uur per dag achter een scherm. Hiervan wordt drie uur en negen minuten vanachter een computer- of tabletscherm gekeken. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld twee  uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van zeven uur.

Dat blijkt uit onderzoek van TEAM LEWIS in samenwerking met marktonderzoeksbureau GWI naar hoe veranderend consumentengedrag vraagt om een nieuwe marketingbenadering. Het onderzoek is uitgevoerd in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Maleisië, Australië, Portugal, Singapore, Spanje, het VK en de VS. 


Het rapport toont hoe consumentengedrag in de afgelopen jaren veranderd is, mede versterkt door de coronapandemie. Een toename van schermtijd, het bezit van meer apparaten, het veelvuldige gebruik van social media en de groeiende bezorgdheid over privacy zorgen ervoor dat consumenten steeds meer de behoefte hebben om de wereld om hen heen te beïnvloeden.  
"Het zoveel mogelijk herhalen van één enkele boodschap bij de doelgroep is te eenvoudig en verleden tijd," zegt Simon Billingon, Executive Creative Director bij TEAM LEWIS. "De verwachtingen van de consument over hun interactie met een merk zijn duidelijk. Ze willen unieke, opvallende creativiteit die op een gepersonaliseerde manier wordt uitgedragen. De (non)complexiteit van de boodschap, en het middel waarmee de boodschap wordt gecommuniceerd, is bepalend voor succes." 

Verschuivingen op hoofdthema's
De verschuivingen die plaatsvinden in het gedrag van consumenten zijn in te delen in drie hoofdthema’s die in het rapport worden behandeld:  
 
  • Monotone messaging: het voorkomen van marketingimmuniteit door het herhaaldelijk verspreiden van dezelfde boodschap.
  • Mood: de stemming van consumenten kan de keuzes die zij maken beïnvloeden.
  • Motivatie: het benutten van relevante drijfveren om zinvollere connecties te maken met verschillende generaties.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek: 
 
  • Schermtijd
    • De schermtijd is in 2021 in de meeste landen gegroeid ten opzichte van 2020, met uitzondering van Australië, Maleisië, Singapore en de VS.
    • Nederlanders zitten in vergelijking met andere landen het minste achter een scherm – 5,5 uur tegenover gemiddeld bijna 7 uur wereldwijd.
    • De tijd die Nederlanders besteden achter de pc/tablet blijft ongeveer gelijk. Het gebruik van mobiele telefoons is wel met ruim een half uur toegenomen in 2021, vergeleken met 2017.
  • Bezit van apparaten
    • Wereldwijd bezitten mensen gemiddeld ten minste drie apparaten.
    • Maleisiërs hebben gemiddeld minder dan drie apparaten, maar brengen wereldwijd de meeste tijd door op het internet.
  • Social mediagebruik
    • In de Aziatische landen maakt men dagelijks gebruik van gemiddeld vier platformen.
    • In West-Europa maakt men het minste gebruik van social platformen met minder dan drie per dag.
  • Houding ten opzichte van privacy
    • De grootste zorg onder consumenten wereldwijd is hoe bedrijven hun persoonlijke gegevens online gebruiken (39 procent), gevolgd door de voorkeur om anoniem te blijven online (34 procent). 
  • Huidige marketinglandschap
    • Belangrijke kanalen
      • Websites staan nog steeds voorop: 56 procent van de respondenten heeft de afgelopen maand de website van een merk bezocht.
      • Nieuwsbrieven blijven effectief: ruim een kwart (26 procent) leest een e-mail of nieuwsbrief van een merk.
    • Verwachtingen van consumenten
      • Consumenten over de hele wereld willen unaniem dat merken betrouwbaar, authentiek en innovatief zijn.
    • De opkomst van audio
      • In de afgelopen drie jaar is het gebruik van muziekstreamingdiensten en podcasts toegenomen. 
      • Australië en Singapore zien de afgelopen jaren de grootste groei in het luisteren naar muziek en podcasts. Nederland blijft met gemiddeld 25 minuten per dag achter op de rest van de wereld wat betreft het beluisteren van podcasts (wereldwijd gemiddeld 55 minuten).
    • Sceptische houding tegenover social media 
      • Slechts 23 procent van de consumenten wereldwijd denkt dat social media goed is voor de samenleving.
      • Maleisiërs zijn het meest positief over social media: 40 procent ziet het als een fijn medium.
Download het Marketing in 2022: Multi-Moment Audience rapport hier.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Videobellen is hard werken voor onze hersenen
 Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
  Bijna één op drie geeft toe dat een social post negatieve invloed had op carrière
 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10